MOTORDA HARARET YÜKSELMESİ

HARARET NEDEN YÜKSELİR;

Aracınızın hararet yapmasından dolayı motoru ciddi zararlar görebilir. Genel olarak motor çalışma sıcaklığı 70-90 derece arasındadır. Aracınızı kullanırken alışkanlık haline getirip göstergeden hararet yüksekliğini kontrol etmeniz maddi ve manevi zarar görmenizi engelleyebilir.

Bir motorun hararet yapması için oldukça fazla neden olabilir.Fan pervanesi çalışmıyor,fan müşürü arızalı,termostad arızalı,su hortumlarında kaçak,avans ayarı bozuk,soğutma sisteminde hava olması, vantilatör kayışının gevşek yada kopuk olması,radyatörün içten yada dıştan tıkanması gibi başlıca sebepleri olabilir.

Fan devreye girmiyor olabilir.Fan bağlantılarını ve kablolarını kontrol ediniz. Oksitlenmiş bağlantı noktaları varsa oksidi temizleyerek yeniden bağlayınız. Bağlantılar normal olduğu halde fan çalışmıyorsa fan müşürü arızalı olabilir. Bu durumda fan müşürünün değişmesi gerekir.Radyatör içinde su kalmamışsa fan sistemi çalışmaz.Çünkü radyatör üzerinde bulunan müşür sıcağa duyarlı çalıştığı için radyatörde su olmayınca  müşür ısınamaz ve fan sisteminin çalışmasını sağlayamaz.

  Termostad arızalanmış olabilir. Termostadın arızalı olup olmadığını anlamak için aracınızın harareti yükseldiğinde radyatör sıcaklığına bakınız ,soğuksa termostad açmamıştır yada radyatörde su kalmamış olabilir.Motor ısındığı halde radyatöre giden borular soğuksa yada ılıksa termostad arızalanmıştır.

        Radyatör hava yapmış olabilir. Yakın zamanda antifiriz değişimi ,su değişimi yada devirdaim pompası değişimi gibi motor suyunun değiştirilmesini gerektiren herhangi bir işlem yaptıysanız radyatörünüz hava yapmış olabilir. Bir başka hava yapma nedenide su tesisatındaki kaçaklar ve silindir kapak contasının yanması yada silindir kapağının çatlamasıdır.Radyatör havasını almak için yapılması gereken. Pekçok model araçta hava almak için su borularında yada radyatör üst kısımlarında hava alma vanaları vardır. Yeni model araçların tamamına yakını radyatör havasını kendisi atmaktadır (motor çalıştıkça) . Hava alma tıpası yoksa radyatör kapağını açın.Dikkat radyatör sıcakken basınç yapar suyun fışkırmasına ve yanıklara sebep olabilir.Radyatör kapağını kalın bir bez parçasıyla tutarak yavaş yavaş açınız.Radyatör kapağını açtıktan sonra motoru fan sistemi çalışana kadar çalıştırın su devirdaim yaptıkça havası çıkacaktır.Radyatördeki suda azalma olursa ilave edin.

        Devirdaim pompası kaçak yapıyordur.  Yada devirdaim pompası arızalanmış olabilir.Motor devri artınca hararet iniyor, devir düştükçe hararet artıyorsa kaçaktan şüphelenebilirsiniz. Pompa dağıldıysa devir yüksekliği pekte etki etmeyecektir.
Fazla zengin yakıt geliyor olabilir.Aracınız enjektörlü ise enjektörlerde işeme -ayarsızlık olabilir. Motorun titreşiminden ,sesinden ,yakıt yüksekliğinden ve egzoz dumanından anlayabilirsiniz bu durumu.

Vantilatör kayışı kopmuş yada gevşemiş olabilir. Vantilatör kayışı su devirdaim pompasını çalıştırır.Kayış kopmuşsa su devirdaim yapamaz ve hararet yükselir.Motor çalışmaz durumdayken vantilatör kayış gerginliği kontrol edilir. Bir veya bir buçuk santim esnemesi gerekir

Radyatör iç kısmında kireçlenme veya tıkanıklık olabilir.Bu durumda fan sistemi çalışıyor olsa bile  kireçlenme suyun yeterince soğumasını engeller.Radyatör dış kısım kanallarının tıkalı olmasından dolayı, kanalların arasından hava geçişi kısıtlanır ve radyatör suyu soğutamaz.

Motor yağ seviyesinin azalması  hararetin yükselmesine sebep olabilir.Yağlama sistemi aynı zamanda motorun soğumasına yardımcı olur.

Radyatör hortumlarından su kaçağı olması nedeniyle su seviyesinin düşmesi hararet yükselmesine neden olur.
Aracın avans ayarı bozuksa yine hararetin yükselmesine sebep olabilir.