LPG kullanan bir aracın bakımına geçmeden önce, araç benzinle nasıl çalışıyor önce ona bakmak gerekir ..Eğer benzinle araç normal çalışıyorsa o zaman LPG bakımına geçilebilir. Bir araç benzinde normal çalışmıyor ise, LPG ile ilgili sorunu gidermeye çalışmak boşuna uğraşmak demektir. LPG’li araç kullanıcıları her sorunu LPG sisteminde ararlar ancak, araca benzinle ilgili kapsamlı bir bakım yapıldığında, aracın LPG ile çalışmasındaki birçok sorunun kendiliğinden ortadan kalktığı görülecektir. LPG benzine göre biraz hassas bir yakıttır. Benzinde var olan ama kullanıcının çoğu zaman hissedemediği sorunlar, LPG’ye geçince hissedilir.
Doğal olarak ta oto sahipleri sorunun LPG’den kaynaklandığını zanneder. İşte böyle durumlarda benzindeki problem giderildiğinde, gazdaki sorun da ortadan kalkacaktır. Şimdi karbüratörlü bir aracın benzin ve LPG sorunlarına birlikte bakalım ve çözüm önerilerimizi sunalım:
- 1. Geç Çalışma: Motor geç çalışıyor
- Supap ayarı normal değilse ve platinde bir sorun varsa araç genellikle zor çalışır.
- Distribütör soğutmasındaki bir sorun aracın benzinde de gazda da zor çalışmasına sebep olur.
- Buji ve buji kabloları eskimiş veya kalitesiz ise araç benzinde ve gaz da zor çalışır.
- Avans ayarının bozuk olması benzin de ve gaz da zor çalışma sebebidir.
- Aracın LPG ayarı iyi yapılmamışsa araç zor çalışabilir.
- 2. Rölanti Sorunu:
- Karbüratör Kelebeği Karbüratör kelebeğinde millerinin bulunduğu yerden hava alıyorsa, aracın benzinde de LPG’de de rölanti ayarı bozulur.
- Araç manifoldunun hava alması gaz ve benzinde rölanti ayrını bozar.
- Buji veya buji kablolarının kalitesiz olması veya esmiş olması gaz ve benzinde rölantiyi etkiler.
- Karbüratör alt takozunun hava alması benzinde ve gaz da rölantiyi bozar, genelde yükseltir.
- LPG beyninin de bulunan diyaframın eskimesi, deforme olması LPG’de rolanti ayarının yapılamamasına neden olur. Diyaframın ortalama 50.000 km de değişmesi gerekir.
- LPG’nin rölanti ayarı, beynin üstünde bulunan rölanti vidası ile yapılır. Rölanti bozulursa bu vida sağa sola çevrilerek, ayarlanır. Bu işi bilen birisine rölanti ayarını yaptırmak gerekir.
- Aracın Westenhousunda sorun varsa benzinde ve dolayısıyla lpg’de rölanti tutmayabilir.
- LPG beynindeki diyafram patlak- yırtık olursa LPG’de rölanti ayarı tutmayabilir. Bunun teşhisini LPG ayarlarından iyi anlayan ustalar koyabilir.
- Distribütör diyaframında ki problem de hem benzin hem de LPG ’de rölanti sorunu yaratır.
- Keza avans ayarının bozuk olması da benzin ve LPG ’de rölanti sorunu yaratır.
- LPG beyninde biriken yağ ve tortu rölantiyi bozar. Bu yağ ayda bir kez temizlenmelidir.
- LPG beyin bobinine giden elektrikte voltaj düşerse, bu, rölanti bozulmasına neden olabilir. Yetersiz elektrik gelmesi bobin yayının bozuk olmasıdan kaynaklanabilir.
- LPG’li bir araçta koku varsa ilk akla gelecek şey kaçak varmı ona baktırmak olmalıdır. Büyük kaçakları şamandıra emniyet valfi keser. Küçük sızıntılar için arada bir kaçak kontrolü yaptırmak gerekir.
- Kullanılan gazın kalitesiz olması koku yaptırtabilir. Koku hisedilir ise önce kullanılan gaz değiştirilmelidir.
- Beyin diyaframı deforme olup, işlevini görmüyorsa, gazın iyi yanmamasından dolayı egzozdan çiğ gaz atar, bu ise kokuya neden olur. LPG ustaları bunu anlar ve beynin tamir takımı değişmesi veya beyin değişikliği önerir.
- Egzozun patlak olması koku yapar.
- Radyatörde su kaçağı olup ya da başka bir nedenden LPG beynine yeterli sıcak su gelmez ise buda koku sebebi olabilir.
- Manifold contası su kaçırırsa, araç su eksiltir, hararet yapabilir. Bu aynı zamanda LPG beynini tam ısınamaması demektir ve konu sebebidir.
- LPG beyninde ki bobinin içinde mıknatıs vardır. Bu mıknatısın bulunduğu yerde ki deliğin tıkanmış olması veya bobin yayının eğilmiş olması, aracın gaz da kesiklik yapmasına neden olabilir. Bobinin başka nedenlerle de olsa arızası kesiklik yaptırabilir.
- Buji ve buji kablolarının kalitesiz olması veya eskimiş olması, ateşleme hatasına dolayısıyla kesikliğe neden olur.
- Gaz filitresinin tıkalı olması, şamandıradaki bir herhangi bir sebepten kaynaklanan tıkanıklıklar da arcın kesiklik yapmasına neden olabilir.
- Yakıt sisteminde karbüratör temizliği çok önemlidir. Bakımsız ve temiz olmayan ya da hava alan bir karbüratör kesiklik yaptırır. Çünkü motora yeterli yakıtı sevkedemez.
- Westinhaus’da meydana gelebilecek bir kaçak, aracın rölantisini bozar ve aracı benzinde ve LPG’de stop ettirtir.
- Karbüratörün hava alması, fren yaparken, benzinde ve gazda stop ettirebilir.
- Hareket halinde vites boştayken, frene basınca stop etme varsa, frenlerde kaçak ihtimali var demektir.
- LPG ve benzinin karışıyor olması aracı, boştayken veya rampa aşağı giderken stop ettirebilir.
- Avans ayarı bozuk ise bu da arcı stop ettirebilir.
- LPG beyni herhangi bir nedenle tam ısınmıyorsa, gaz tam yanamayacağı için araç stop edebilir.
- Gaz kaçağı olan yerde, hava sıcak bile olsa buzlanma oluşur. Böyle bir durumda, öncelikle şamandıra da bulunan vana saat yönünde çevrilerek gaz akışı durdurulmalıdır. Daha sonra en yakında ki bir LPG servisine gidilerek kaçak tespit edilmeli ve sorun giderilmelidir.
- Ayırıcı anahtar yanmış ise, bu şarj dinamosunda ki bir sorundan olabilir. Akünün fazla şarj edilmesi de buna neden olabilir.
- LPG anahtarı depodaki gaz seviyesini göstermiyorsa, düğme veya sensör şaseleri düzgün yapılmamıştır ya da, kablolarda bağlantı hatası olabilir.
- Tek nokta enjeksiyonlu araçlar da benzinden gaza otomatik geçiş olmuyorsa, sinyal veren kablo yanlış bağlanmış ya da tam sarılmamış olabilir.
- Avans’ın düşük olması durumunda ateşleme sistemi zamansız ateşleme yaparak araç performansını düşürebilir. *Gaz beyni diyaframı kaliteli değilse veya yırtıksa, beyin işlevini göremez ve araç çekişten düşer.
- Gaz beyninin hava ve gaz ayarı iyi değilse araç çekişten düşer. Karbüratör hava alıyorsa araç yine çekişten düşer. - Endeksiyon bobin akımının fazla olması meksefeyi, o da pilatini yakabilir. Bu da 3 bin devirden sonra benzinde patlatma yaptırır, gaz da ise çekişi düşürür. Enjeksiyonlu araçlar da benzinde normal ama gaz da çekiş düşükse, bu eksantrik milinde ki bir sorundan kaynaklanıyor olabilir.
- Bujilerde sorun varsa benzinde de, gazda da araç çekişten düşer.
- Motordaki herhangi bir sorun çekişten düşme sebebidir.
- Gaz beynine kaloriferden gelen sıcak su yetersiz veya tam ısınmıyorsa araç çekişten düşer.
- Hava ayar vidası bulunan enjeksiyonlu araçlarda ayar iyi değilse, araç patlatma yapar ve çekişten düşer.
- LPG Beyin tamir takımının kalitesiz olması çekişi etkiler.
- Yağ yakan ve su eksilten arcın çekiş sorunu olabilir.
- Triger kayışının sente atlaması çekişi etkiler.
- Subapların aşırı sıkı veya fazla olması benzin ve LPG’de fazla yakıta ve performans kaybına neden olur.
- Hararet yaptırılan araçta, motor zarar görür ve araç çekişten düşer.
- Buji tırnak aralığı büyükse fazla yakıta ve performans kaybına neden olur.
- Platin ve meksefedeki sorunlar da ateşleme hatasına, fazla yakıta ve performans kaybına neden olur.
- Karbüratör hava alıyorsa, LPG ve benzinde çekişi düşürür ve patlatmaya neden olur.
- LPG Beyni tam ısınmıyorsa, gaz iyi yanmayacağından araç çekişten düşer. Beynin ısınması sağlanarak sorun giderilir.
- Manifoltun hava alması benzinde ve gazda çekişi düşürür.
- Karbüratörün üzerine konulan mikser araca uygun değilse araç LPG’de performans sorunu yaşar.
- Karbüratör kelebeğinin arızalı olması rölantiyi bozar, bu ise aracı çekişten düşürebilir.
- Aracın sürekli hararet yapması, contanın kalitesizliğine işaret eder.
- Depoda gaz olduğu halde motora gaz gitmiyorsa, şamandırada sorun var demektir.
- Avans ayarının düşük olması, ateşleme hatasına, o da teklemeye ve performans kaybına neden olur
Şayet aracın rölantisinde benzinle ilgili bir sorun yoksa, LPG için olabilecek sorunlar şunlar olabilir:
6. Gaz Kaçağı:
7. Elektronik Aksamdaki Arızalar:
8. Aracın Çekişten Düşmesi:
9. Diğer Problemler: