MacPherson (Bağımsız) Süspansiyon Sistemi Çalışması Parçaları Özellikleri

(MacPherson Bağımsız Süspansiyon Sistemi)
(Amortisör, helezon yay, direksiyon kutusu, direksiyon rot kolu, direksiyon rot başı, alt salıncak, travers, rotil, direksiyon mafsalı (aks başı), viraj denge çubuğu, z rot)


MacPherson Süspansiyon Sistemi Nedir ?


Binek ve hafif ticari araçların ön süspansiyonunda kullanılan bağımsız süspansiyon çeşidi Macpherson süspansiyon sistemidir. Önden çekişli araçlarda motor yan pozisyonda olduğundan ve yer azaldığından, az yer kaplayan macpherson süspansiyon sistemi, önden çekişli araçların vazgeçilmez tercihidir. Maliyeti düşüktür. En yaygın süspansiyon tipi denebilir, binek otomobillerde A, B, C segment araçların ön süspansiyonunda kullanılır. Arkadan itişli araçların ön süspansiyon sistemlerinde de yine çok yaygın kullanıma sahiptir, bununla birlikte arkadan çekişli araçların motor bölümünde nispeten daha faz yer-hacim olduğundan, bu araçların ön süspansiyonunda çift salıncaklı süspansiyon kullanılması daha mümkündür.

Amortisör, helezon yayın içine yerleştirilmiştir. Yay ve amortisör kompakt yapıdadır.
Direksiyon mafsalı (aks başı), amortisöre bağlanmıştır, amortisör ise ütten gövdeye bağlıdır.
Direksiyon mafsalının alt kısmı, rotil ile alt salıncağa bağlıdır.  Bu sayede yukarı-aşağı serbestçe hareket edebilir. Helezon yay, alt  salıncak tarafından çalıştırılır ve yayın üst kısmı süspansiyon kulesiyle gövdeye sabitlenmiştir. 
Rot ayarı (toe-in ve toe-out) bu sistemle kolaylıkla yapılabilmektedir. 

Arka süspansiyonda da macpherson sistemi kullanılmaktadır fakat arkada yeterince yol tutuşu sağlamaz ve yaygın değildir, arka süspansiyonda daha çok burulma kirişli süspansiyon kullanılmaktadır.
Az parçaya sahip olduğundan yapısı basittir. Ortalama araç kullanıcıları için yeterli sürüş performansı ve konfor sunar. Direksiyon reaksiyonu kolaylıkla idare edilebilmekte ve yan rüzgarlardan daha az etkilenmektedir. Kaygan zeminlerde bile fren yapıldığında dengelidir.

Olumsuz yönleriyse, çift salıncaklı süspansiyondan daha kötü performansa sahiptir ve konfor olarak çift salıncaklı süspansiyondan daha kötüdür. Yine yoldan gelen titreşim ve gürültüleri şasiye daha fazla iletir.
Kamber açısı aralığı geniş değildir, tasarımda sınırlı bir kamber ayarlama olanağı verir. Daha sonradan kamber açısı değiştirilemez.
Sayılan bazı olumsuz özelliklerine rağmen, mercedes, prosche (911), bmw gibi prestijli otomobil üreticileri, yüksek performanslı modellerinde bile bu sistemi kullanmaktadır.

Macpherson ismi, bu süspansiyon tipini bulan ve Chevrolet firmasında çalışan Earle S. MacPherson isimli mühendisten gelmektedir. Bu sistem 1945'lerde geliştirilmiştir.  

(MacPherson Bağımsız Süspansiyon Sistemi)

Alt salıncak, gövdeye iki noktadan hareketli olarak takozlarla (Lastik burçlarla) mafsallı olarak bağlanmıştır. Aracın ağırlığı ve yükler, direksiyon mafsalından (aks başından) helezon yaya iletilir.