Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nedir ? (Emilen Hava Sıcaklık Sensörü)
Emme manifolduna giren havanın sıcaklığını algılayan ve bu bilgiyi Elektronik kontrol ünitesine ileten parçaya emiş havası sıcaklık sensörü denir.
Emilen hava sıcaklık sensörü, genelde ayrı bir sensör olarak değil, MAF sensörüyle birlikte veya MAP sensörüyle birlikte bulunmaktadır. Yeni nesil araçlarda genellikle MAF (Hava akış ölçer) isimli parçanın içinde bulunur.
Emilen hava sıcaklık sensörü, genelde ayrı bir sensör olarak değil, MAF sensörüyle birlikte veya MAP sensörüyle birlikte bulunmaktadır. Yeni nesil araçlarda genellikle MAF (Hava akış ölçer) isimli parçanın içinde bulunur.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü motorda nerede bulunur ?
Emme havası sıcaklık sensörü, hava filtresinden sonra, emme manifoldu girişi üzerinde bulunur. Genelde debimetrenin yakınında bulunmaktadır. Bir civatayla hava giriş hattına takılmıştır.Motor kontrol ünitesi, emme manifolduyla yanma odasına alınan havanın sıcaklığını belirleyerek, havanın yoğunluğu hakkında bilgi sahibi olmak ister.
Havanın yoğunluğu, içerisinde bulunan oksijen miktarını belirler, böylece motor kontrol ünitesi, yanma odasına giren havanın-oksijenin miktarını tam olarak belirleyerek, enjektörler tarafından püskürtülmesi gereken yakıt miktarını hassas bir şekilde hesaplar.
Örneğin; soğuk hava daha yoğundur, bu durumda hava-yakıt karışımının ideal olması için daha fazla yakıt gönderilmesi gerekir. Bu durumda motor kontrol ünitesi, enjektörlerin enjeksiyon sürelerini uzatarak, daha fazla yakıt gönderilmesini sağlayacaktır.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Nasıl Çalışır?
Emme hava sıcaklık sensörü, direnç değeri sıcaklık değişimiyle değişen bir termistor yapıdadır.Tıpkı soğutma suyu sıcaklık sensörü gibi çalışır.
Motor kontrol ünitesi, emiş havası sıcaklık sensörüne yaklaşık 5 voltluk bir referans gerilim gönderir, sensörün direnci sıcaklıkla değişmektedir, direnç değişince de, gönderilen voltajın geri dönüş değeri değişecektir. İşte bu voltaj değişimleri, bir sıcaklık skalasında karşılıklandırılmıştır. Yani voltaj değişimi, sıcak değişimini gösterir.
Emiş havası sıcaklık sensörleri, genelde NTC (Negatif sıcaklık katsayılı) tiptedir, yani sıcaklık arttıkça, direnç değeri ve voltaj azalacaktır.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arıza Belirtileri (IAT Emilen Hava Sıcaklık Sensörü Arızası Nasıl Anlaşılır?)
* Yakıt tüketimi artar
* Hızlanma ve motor çekişi düşer
* Ateşleme avans zamanlaması tam olarak uygun ayarlanamaz, motor vuruntu yapabilir.
Emiş Havası Sıcaklık Sensörü Arızaları ve Çözümleri
Emme havası sıcaklık sensöründe en sık görülen arızalar;* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı soketindeki kir-toz-oksitlenme gibi iletkenliği bozucu etkiler ve soketin gevşemesi çıkması gibi durumlardır. Soket konnektör uçlarını temizleyip, yerine sıkıca takınız.
* Emme havası sıcaklık sensörünün bağlantı kablosunda kopukluk veya kısa devre olması. Multimetreyle gerekli voltaj ölçülmlerini ve kopukluk testlerini yapınız. Kablo kopukluğu veya kısa devre varsa kabloyu değiştiriniz.
* Emme havası sıcaklık sensörünün iç kısma giren ucu, karbon ve yağ birikintileriyle kaplanmış olabilir ve sıcaklık ölçümlerinde sapmalar veya hassaslığında bozulmalar olabilir. Uygun şekilde temizlenmelidir.
Emme havası sıcaklık sensörü yanlış sıcaklık bilgisi verirse, motor kontrol ünitesi de, verilen bu yanlış hava sıcaklık bilgisine göre yakıt miktarını ayarlayacağından (zengin ya da fakir karışım), yakıt sarfiyatı artar ve motor performansı olumsuz etkilenebilir.
Emme havası sıcaklık sensörü arızalandığında, sürücü gösterge panelinde arıza lambası yanacaktır.
(Bkz: Tüm Sensörler)