Kick Down Sensörü Nedir Kick Down (Tam Gaz) Nasıl Yapılır



kick down sensörü nerede

Kick Down Sensörü (Kick Down Tuşu) Nedir ? Nasıl Çalışır Görevi Nedir?

Kick down sensörü aracınızın gaz pedalının altında zemin döşemesinde bulunan bir butondur. Kick down sensörünün görevi, sürücünün gaz pedalına sonuna kadar bastığını ve acil olarak güce ihtiyacı olduğunu motor kontrol ünitesine iletmektir.

Sürücü gaz pedalına sonuna kadar bastığında yani tam gaz yaptığında, gaz pedalı kick down butonuna basarak "tık" "klik" diye bir ses çıkarır ve motor kontrol ünitesi, yakıt enjeksiyonunu zenginleştirerek, motorun tam güçle çalışmasını sağlar. Böylece kick down -tam gaz yapıldığında, araç aniden ivmelenip hızlanacaktır.

Kickdown, otomotiv dilinde "vites küçültme" olarak kullanılır.

Kick Dowm Sensörü (Kick Down Butonu) Nasıl Çalışır?
Sürüş anında özellikle yokuş çıkarken ya da sollama yaparken, örneğin sollama yaparken karşıdan da araç yaklaşıyorsa, aracın tüm gücüyle çalışıp, torku (çekiş kuvvetini) yükselterek, anidan hızlanmasını isteriz. İşte bu durumda kick down sensörü çok işe yarar.

Özellikle otomatik şanzımanlı otomobillerde, tam gaz yaparak kick down yapıldığında, otomatik vites kontrol ünitesi hemen vites küçültecek ve motor devriyle beraber torku arttırarak aracınızın aniden hızlanmasını sağlayacaktır. Yeni nesil otomatik şanzımanlar vites düşürme işlemi 2-3 vites kademesi atlayarak bile yapılabilir. Örneğin aracın vitesi 6'dayken, güç ihtiyacına göre otomatik vites kontrol ünitesi, vitesi 3'e 4'e düşürebilir. Bu durumda otomobilde inanılmaz bir tork artışı gerçekleşir ve sizi koltuklarınıza yapıştırarak ivmelenir.

kick down sensörü nerede

Yeni nesil otomatik şanzımanlı araçlarda ayrıca vites küçültmek için kick down (tam gaz) yapmanız bile bazen gerekmeye bilir. Elektronik kontrol ünitesi, aracın çalışmasını anlık olarak takip eder, sürücü gaz pedalına biraz fazla bastığında; gaz pedalıyla, motor devri ve araç hızını kıyaslayarak hemen vitesi düşürme işlemine geçecektir. Öyle ki, motor kontrol ünitesi, gaz pedalına basma hızınızı bile algılamaktadır ve sizin agresif sürüş istediğinizi görüp motor ve şanzıman yönetimini buna uyarlamaktadır.
Bu, otomatik şanzımanlı araçların vites yönetiminde zaten olan bir durumdur. Otomatik şanzıman kontrol ünitesi, motor devriyle, hıza bakar ve bunu sürücünün gaz pedalına basma miktarıyla kıyaslar. Böylece, sürücünün talep ettiği hız ve tork tam olarak karşılanıyor mu? Vites yükseltilmeli ya da düşürülmeli mi? Bu ayarlamaları aktüel olarak sürekli gözden geçirir.

Kick down sensörü sadece otomatik şanzımanlı araçlarda değil, manuel şanzımanlı araçlarda da bulunur. Sürücü uygun vitesi seçip kick down yaptığında, yine motor kontrol ünitesi, motorun tam güçle çalışması talimatını verecektir.

Aracın kick down yapması için illa ki kick down sensörü olmasına gerek yoktur, yeni nesil araçlar gaz pedalı konum sensöründen aldıkları sinyalle (pedala basılma miktarı bilgisiyle) kick down (vites küçültme) yapabilir.

Kick down yapıldığında, motorun gaz kelebeği sonuna kadar açılır, maksimum hava alınır ve enjektörlerin açık kalma süreleri uzatılarak, yanma odasına daha fazla yakıt püskürtülür. Eğer otomobilde aşırı besleme (turbo şarj - süper şarj) varsa, örneğin değişken kanatçıklı turbonun kanatçıkları kapanır ve maksimum hava beslemesi yapılır.

Kick Down Yapmak Yakıtı Etkiler Mi?
Otomobili sürerken kick down (tam gaz) yapmak yakıt sarfiyatını inanılmaz arttıracaktır. Çünkü motor kontrol ünitesi, motorun maksimum güç üretmesi için hiçbir şeyi kısıtlamayacaktır. Ekonomik moddan tamamen çıkılmış ve maksimum yakıt beslemesi yapılmıştır. Bu durumda yakıt sarfiyatınız 2-3 katına çıkabilir. Fakat kick down durumu uzun süreli olmadığından, yani sürüş durumuna ve ihtiyaca göre 10-20 saniye sürdüğünden, toplam yakıt sarfiyatında büyük bir orana sahip olmayacaktır. Fakat yolculuk boyunca agresif bir sürüş sergilerseniz, sürekli kick down yapıp, sürekli ani hızlanma ani yavaşlama şeklinde otomobili kullanırsanız, motor yakıtı içebilir :)