Motor Karbüratörü Nasıl Çalışır Karbüratör Ayarı Devreleri Jikle -Rölanti




Karbüratör Nedir Nasıl Çalışır?

Benzinli motorlarda karbüratörler, hava ve yakıtı karıştırarak emme manifolduyla yanma odasına gönderirler. Karbüratörlerin hava ve yakıtı 14,7/1 (14,7 birim hava, 1 birim yakıt) olacak şekilde en ideal karıştırmaları istenir.

Karbüratörler, hava filtresinden gelen temiz havayı vakumlayarak içeri çekerler, giren hava miktarını gaz pedalına bağlı olarak çalışan gaz kelebeği belirler. Gaz kelebeği ne kadar açıksa, o kadar çok hava girer ve motor devri o oranda artar. Karbüratörün boğazından (girişinden) geçen hava, karbüratör ventürisinden geçer, ventüri daralan bir boğaz yapısındadır, daralan boğazdan geçerken havanın hızı artar ve basıncı azalır. Hızı artan ve basıncı azalan havanın içerisine, karbüratörün yakıt jetlerinden benzin püskürtülür, püskürtülen bu benzin hızla geçen hava sayesinde küçük zerrecikler halini alır ve hava ile karışarak, önce karbüratör gaz kelebeğinden geçer, sonra emme manifolduna, buradan da emme subaplarının açılmasıyla yanma odasına gönderilir, burada yana hava yakıt karışımı motorun çalışmasını sağlar.

Bkz: Karbüratörlü Yakıt Sistemi

Bkz: Benzinli Motorlarda Yakıt Sistemi (Temel Bilgiler)

Karbüratör, tüm motor şartlarında çalışabilmesi için bazı yakıt devreleriyle donatılmıştır.

Karbüratör Devreleri Nelerdir ?

*Şamandıra devresi
*Rölanti devrersi
*Yüksek hız devresi
*Güç devresi
*Kapış devresi
*Jikle devresi
*Cut-off Yakıt kesme devresi


Karbüratör Şamandırası Nedir Nasıl Çalışır ?

Benzinin şamandıra kabı denilen küçük bir kap içinde sabit bir seviyede tutulmasını sağlar.
Benzinin içerisinde yüzen şamandıra, benzin seviyesi yükseldiğinde yükselerek giriş supabını kapatır ve benzin girişini keser. Benzin seviyesi azaldığında tekrar inerek benzin girişini açar. Böylece karbüratörde her zaman hazır bulunan bir miktar yakıt bekletilmiş olur.



Karbüratör Rölanti Devresi nedir ? Karbüratör Rölanti Ayarı Nasıl Yapılır 

Motorun boşta, yüksüz durumlarında düşük bir devirde çalışması için gerekli benzin-hava karışımını sağlar. Gaz kelebeği kapalı ve kapalıya yakın konumlarında çalışır.
Şamandıra kabından bir kanal vasıtasıyla gelen benzin üst taraftan gelen hava ile karışarak gaz kelebeğinin altına açılan delikten emme manifolduna akar.

Karbüratör rölanti ayarı, rölanti ayar vidasının döndürülmesiyle ayarlanır. Karbüratör rölanti ayar vidası genellikle gaz kelebeğine ve kelebek kumanda koluna yakın ve yaylı bir vida şeklindedir.




Karbüratör Yüksek Hız Devresi 

Karbüratörün ana devresidir. Gaz kelebeğinin relânti çalışması üstünde ki bütün açıklıklarında çalışan bu devre ana karışım ihtiyacını karşılar.
Venturiye açılan ana fıskiye üzerinden gelen benzin venturiden akmakta olan benzine karışarak emme manifolduna ve oradan da motora gider.



Karbüratör Güç Devresi 

Gaz kelebeğinin belirli bir (3/4) açıklığından sonra çalışmaya başlar. En büyük gücün elde edilmesi için, ek yakıt verir.



Karbüratör Kapış Devresi 

Bir hızdan bir üst hıza ani ve düzgün geçmeyi sağlar. Gaz kelebeğinin ani açılma anlarında görevini yapar. Karbüratör boğazı üzerinde bulunan kapış fıskiyesinden ani gaza basışlarda benzin püskürtür.


Karbüratör Jikle Devresi 

Karbüratörde iki çeşit kelebek vardır, biri jikle kelebeği, diğeri gaz kelebeği. Gaz kelebeği karbüratör boğazının içerisinde ventüriden sonra bulunur. Jikle kelebeği ise en üstte karbüratör boğaz girişindedir.
 Motorun özellikle soğukta kolay ilk harekete geçmesini sağlar. Görevi motor ısınıncaya kadar devam eder. Jikle kolu çekildiğinde karbüratör boğazı girişinde bulunan jikle kelebeği kapanır hava girişi zorlaşacağı için daha çok benzin akar ve zengin bir karışım elde edilmiş olur.


Karbüratör Yakıt Kesme (Cut Off) Devresi

Kontak anahtarı kapatıldığı zaman relanti devresine giden benzinin kesilmesini sağlar.
Selenoid valfin ucundaki iğne, kontak açıkken manyetik alan oluştuğu için geri çekilmiş durumdadır ve benzin geçişine izin verir, kontak kapatıldığı zaman ise manyetik alan da kesileceğinden iğne yuvasına oturacağından relanti benzinini keser ve kontak kapatıldıktan sonra motorun kendi kendine çalışmasını engeller.