Yağ basınç sensörünün görevi nedir ? (Yağ müşürü ne işe yarar?)
Yağ basınç sivici ya da yağ basınç anahtarı ismi de verilen, yağ basınç sensörünün görevi motor yağ basıncını ölçerek EKÜ ye bildirir.
Yağ basınç sensörü nerededir? (Yağ müşürünün motordaki konumu)
Yağ filtresi yakınlarına ana yağ kanalı üzerine yerleştirilmiştir. Genelde motorun alt kısmında kartere yakın ve yağ filtresinin yanında bulunur.
Yağ basınç sensörü Nasıl Çalışır?
Uç kısmındaki delikten giren yağın basıncının etkisiyle değeri değişen bir direnç yağ basıncını belirler. Yağ basıncı anahtarında genellikle sadece bir bağlantı kablosu gereklidir. Şasileme(-), muhafaza yardımıyla yapılır.
Motor yağ pompasının çalıştığı ve motorun yağlanması için gerekli olan yağ basıncının oluştuğu bilgisi motor kontrol ünitesine (ECU) iletilir.
Yağ basınç sensörü Arızası Nedir ?
Motor yağı basınç sensörü, çok düşük basınç algıladığında ya da sensör bozulduğunda, sürücü gösterge panelinde arıza ışığı yanar. Motoru durdurun "STOP" uyarısı verebilir.
Bu durumda aracınız hemen kenara çekip motoru durdurun.
Yağ basıncı arızasının bir kaç sebebi olabilir. Bunlar;
Motor yağ pompasının bozulması
Motor yağının bir kaçak sebebiyle sızması ve yağın azalması veya bitmesi olabilir.
Sensör bozulmuş olabilir.
Günümüz araçlarında, motor yağı seviye sensörü bulunmaktadır ve yağ seviyesi belli bir miktarın altına düştüğünde, gösterge panelinde ikaz ışığı yanmaktadır. Buna rağmen arıza durumunda ilk yapılması gereken, aracı kenara çekip, motoru stop edip, 5 dakika bekledikten sonra yağ seviye çubuğunu çekip, yağ seviyesini kontrol etmektir. Yağ seviyesi, çubuktaki işaretli kısımda (arasında-ortasında) olmalıdır. Eğer motor yağı çok azalmış ya da bitmişse, motoru çalıştırmayın ve bir yetkisi servis çağırın.
Motor yağı seviyesi normal, yağ kaçağı yok, motorun çalışmasında bir anormallik veya gürültü yok, fakat arıza lambası yanıyorsa, bu durumda sensörün bozulmuş olma ihtimali göz önüne alınabilir.
Motor Yağının Azalmasının Sebebi Nelerdir ? (Yağ eksiltme sorunu)
Motor yağının azalmasının sebebi, periyodik yağ değişimini atlamanız, contalardan kaçak olması, karterden kaçak olması, motorun yağ yakıyor olması, lpg'li araçların biraz daha fazla yağ eksiltiyor oluşu gibi sebepler olabilir.
Motorun çevresini, üstünü ve altını kontrol edin, herhangi bir yağ sızıntısı görünmüyorsa, motorunuz yağ yakarak yağ eksiltiyor demektir.
Motorun yağ yakmasının sebebi, aşınmış segmanlar, aşınmış subap yuvaları (subap gaydları), aşınmış subap contaları olabilir. Hangisinin aşınmış olduğu belirlenip, aşınmış olan parçalar, orjinaliyle değiştirilmelidir. Bu sorun motorun komple rektefiye edilmesini, piston-segman-subap setinin değiştirilmesini gerektirebilir. Sorunu teknik servis tam olarak teşhis edebilir.
Motor yağı basınç sensörü, çok düşük basınç algıladığında ya da sensör bozulduğunda, sürücü gösterge panelinde arıza ışığı yanar. Motoru durdurun "STOP" uyarısı verebilir.
Bu durumda aracınız hemen kenara çekip motoru durdurun.
Yağ basıncı arızasının bir kaç sebebi olabilir. Bunlar;
Motor yağ pompasının bozulması
Motor yağının bir kaçak sebebiyle sızması ve yağın azalması veya bitmesi olabilir.
Sensör bozulmuş olabilir.
Günümüz araçlarında, motor yağı seviye sensörü bulunmaktadır ve yağ seviyesi belli bir miktarın altına düştüğünde, gösterge panelinde ikaz ışığı yanmaktadır. Buna rağmen arıza durumunda ilk yapılması gereken, aracı kenara çekip, motoru stop edip, 5 dakika bekledikten sonra yağ seviye çubuğunu çekip, yağ seviyesini kontrol etmektir. Yağ seviyesi, çubuktaki işaretli kısımda (arasında-ortasında) olmalıdır. Eğer motor yağı çok azalmış ya da bitmişse, motoru çalıştırmayın ve bir yetkisi servis çağırın.
Motor yağı seviyesi normal, yağ kaçağı yok, motorun çalışmasında bir anormallik veya gürültü yok, fakat arıza lambası yanıyorsa, bu durumda sensörün bozulmuş olma ihtimali göz önüne alınabilir.
Motor Yağının Azalmasının Sebebi Nelerdir ? (Yağ eksiltme sorunu)
Motor yağının azalmasının sebebi, periyodik yağ değişimini atlamanız, contalardan kaçak olması, karterden kaçak olması, motorun yağ yakıyor olması, lpg'li araçların biraz daha fazla yağ eksiltiyor oluşu gibi sebepler olabilir.
Motorun çevresini, üstünü ve altını kontrol edin, herhangi bir yağ sızıntısı görünmüyorsa, motorunuz yağ yakarak yağ eksiltiyor demektir.
Motorun yağ yakmasının sebebi, aşınmış segmanlar, aşınmış subap yuvaları (subap gaydları), aşınmış subap contaları olabilir. Hangisinin aşınmış olduğu belirlenip, aşınmış olan parçalar, orjinaliyle değiştirilmelidir. Bu sorun motorun komple rektefiye edilmesini, piston-segman-subap setinin değiştirilmesini gerektirebilir. Sorunu teknik servis tam olarak teşhis edebilir.
Motor Yağ Pompası Arızası ve Belirtileri
Motor yağ basıncı sensörü ikaz lambası yandığında, motor gürültülü çalışıyorsa, motor yağ pompasının bozulmuş olma ihtimali vardır. Bu durumda, sorun giderilene kadar motoru çalıştırmayın. Yağ pompasının kesin bozulmuş olup olmadığı, özel basınç test aletiyle belirlenebilir. Basınç sensörü sökülür, yuvasına test aleti takılır, basınç okunur ve katalog değerlerle kıyaslanır, basınç değerleri normalse, yağ pompası sağlam demektir.
Motor yağ basıncı sensörü ikaz lambası yandığında, motor gürültülü çalışıyorsa, motor yağ pompasının bozulmuş olma ihtimali vardır. Bu durumda, sorun giderilene kadar motoru çalıştırmayın. Yağ pompasının kesin bozulmuş olup olmadığı, özel basınç test aletiyle belirlenebilir. Basınç sensörü sökülür, yuvasına test aleti takılır, basınç okunur ve katalog değerlerle kıyaslanır, basınç değerleri normalse, yağ pompası sağlam demektir.
(Motor yağlama sistemi parçaları: Karter, yağ pompası, yağ basınç sensörü, yağ filtresi, yağ soğutucusu, yap pompasını çalıştıran triger kayışı veya zaman zinciri, yağ tapası..)