Debriyaj Müşürü Ne İşe Yarar? Debriyaj Sensörü Nedir?
Debriyaj sensörü (müşürü), debriyaj pedalına basıldığını algılayarak elektronik kontrol ünitesine gönderir.
Elektronik kontrol ünitesi, debriyaj müşüründen aldığı sinyalleri şu işler için kullanır:
* Kalkışlarda bir miktar zenginleştirme yaparak sarsıntıyı engeller, rahat kalkış yapmanız sağlanır,
* Vites geçişlerinde konforu arttırır, vites değiştirme sırasında yakıt püskürtme miktarı azaltılarak motor devri sınırlandırılır ve aşırı devirlenme ve sarsıntı azaltılmış olur,
* Debriyaj pedalına basılırsa hız sabitleyici (cruise control) devre dışı bırakılır,
* Cut-off (yakıt kesme) esnasında bilgi verir.
Debriyaj Sensörü Nasıl Çalışır?
Aslında basit bir elektrik anahtarı gibi çalışır, tıpkı fren pedalı müşüründe olduğu gibi, içinde yaylı bir kontak butonu vardır ve debriyaj pedalına basıldığında serbest kalan yay iterek kontak uçlarını birleştirir devrenin tamamlanmasını sağlar. Böylece ECU, sürücünün debriyaj pedalına bastığını algılar. Debriyaj sensörü, “normalde açık” bir sensördür, yani mekanik olarak debriyaj pedalına basılmadığı durumlarda, devreyi açık tutarak sinyal göndermez.
Debriyaj Müşürü (Debriyaj Sensörü) Nerede Bulunur?
Debriyaj sensörü, debriyaj pedalında bulunur, debriyaj pedalının hareketli bağlantı noktasına yukarı doğru bakarsanız bu sensörü görebilirsiniz.
Debriyaj Müşürü Arızası Nasıl Anlaşılır?
*Debriyaj müşürü arızalandığında, araba ilk kalkışta silkelenme-titreşim yapacaktır, çünkü sensörden bilgi gelmediğinden, ecu, yakıtı zenginleştirmiyor.
*Debriyaj sensörü bozulursa, vites geçişlerinde zorluk ve motorda sarsıntı (vites değiştirirken motor devri aşırı artar) meydana gelir.
*Hız sabitleme sistemi (cruise control) devre dışı kalır ve çalışmaz.
* Arabada start-stop sistemi varsa, devre dışı kalacaktır.
* Yokuş kalkış destek sistemi (hill holder), debriyaj sensörü bozuksa devre dışı kalabilir.
(Yukarıdaki resimde arabada debriyaj müşürü nerede görülmektedir)
Debriyaj Müşürü Arızası Sebepleri Nelerdir?
Debriyaj müşürü, pedalın olduğu yerdeki yuvasından çıkmış olabilir, bağlantı klipsi veya vidası kontrol edilmeli. Bazı durumlarda pedala basarken ayak müşürün kablolarına takılıp müşürü yerinden çıkarabilmektedir. Bunun dışında müşür bağlantı kablolarında kopukluk-kısa devre meydana gelmiş olabilir, kablo bağlantısı kontrol edilmeli. Müşürün kablo soketi yerinden çıkmış, gevşemiş, korozyon-oksitlenme-kirlenme yapmış olabilir ve temassızlık oluşabilir. Müşürün içindeki yay takılı kalmış olabilir, kontrol edilmeli. Yapısal olarak bir arıza meydana gelmişse, fazla pahalı bir parça olmadığından yenisiyle değiştirilebilir.