Önce diyagnostik cihazıyla klima kontrol ünitesinin arıza hafızasına bakmanız ve prosedürü takip etmeniz önerilir. Bu imkan yoksa, veya bununla birlikte aşağıdaki adımları izlenebilir.
Araç kliması soğutmuyorsa, ilk olarak klima kompresörünün çalışıp çalışmadığına bakın. Kompresör çalışmıyorsa, büyük ihtimalle klima gazınız azalmıştır. Klima gazı miktarını kontrol edip eksikse tamamlatın. Sorunun sebebi buysa, klima çalışacaktır.
Polen filtresinin kirlenmiş-dolmuş olması da klimanın iyi soğutmamasının en yaygın bir sebeplerinden biridir, ilk bu kontrol edilmelidir. Araç kliması az üflüyorsa yine polen filtresi ve fan kontrol edilmelidir.
Klima gazının bittiği nasıl anlaşılır?
Klima kompresörü çalıştığı halde aracın kliması aracın içini çok geç soğutuyor ya da hiç soğutmuyorsa, büyük ihtimalle klima gazınız azalmıştır. Kış aylarında uzun süre klima kullanmayınca sistemde klima yağı dolaşmaz ve sızdırmazlık azalır, bu yüzden bahar aylarında klima gazınızın azaldığını görebilirsiniz. Bu durumda serviste klima gazı dolum cihazıyla gazı tamamlatmak sorunu çözecektir. Klima gazı tekrar kısa sürede azalırsa, klima sisteminde ciddi kaçak var demektir, klima kaçak testi yaptırıp, sızdırmazlık elemanlarını kontrol ettirmelisiniz. Bazı araçlarda klima gazı azaldığında (basınç sensörü bunu algılar), klima kontrol ünitesi sistemi kapatır, kompresör de çalışmaz.
Klima gazı dolumu nasıl yapılır?
Klima gazı eksildiğinde, teknik servislerde klima gazı dolum cihazıyla dolum yapılır. R134a tip klima gazı kullanılır. Klima dolum cihazına aracın marka ve modeli girildiğinde, otomatik olarak klima gazını ve klima yağını tamamen çekip, daha sonra uygun miktarlarda basarak tamamlayacaktır. Otomatik dolum yaparken kaç gram klima gazı basılacağını girmeniz gerekmez. Manuel olarak dolum yapacaksanız, aracın klima gazı miktarını kaputu açtığınızda kaputun altındaki etikette bulabilirsiniz. Örneğin: Refrigerant 630gr gibi bir değer yazar. Her aracın klima gazı miktarı farklıdır, araca uygun miktarda gaz basılmalıdır. Az miktarda gaz basılırsa, soğutma iyi olmaz, fazla miktarda gaz basılırsa gene soğutma iyi olmaz ve kompresör arızalanır.
Kompresör çalışıyor, klima soğutmuyor:
A/C klima tuşuna basıyorsunuz, kompresör çalışıyor, kompresör bağlantı boruları (özellikle düşük basınç borusu, kalın olan) soğuyorsa (elle dokunup kontrol edin); ama aracın içine soğuk üflemiyorsa, fan arızalı olabilir, içerden klima fan hızını 1-2-3-4 şeklinde arttırarak, fan çalışma hızını dinleyin. Eğer fan çalışıyorsa, geriye iki ihtimal kalır, polen filtresi tıkalı (bu iyi ihtimal), ya da hava geçiş kanallarının ve hava kanalı klapelerinin olduğu havalandırma kutusunda bir arıza vardır. Hava yönlendirme klapeleri, her biri kendine ait elektrik motoru tarafından döndürülür. Elektrik motoru bozulmuş olabilir. Hava yönlendirme klapelerinden biri çalışmıyorsa, örneğin ayaklara hava üflüyor, göğse üflemiyor gibi bir arıza ortaya çıkar. Ana sıcak-soğuk ayarlamasını yapan klape elektrik motoru bozulmuşsa, hiçbir yerden soğuk üflemeyebilir, soğuk yerine sıcak üfleyebilir. Klapeler kapalı konumda kalmış sıkışmış olabilir veya klapeler kapalı konumdayken elektrik motoru bozulmuş olabilir, bu durumda hiç üfleme yapmaz. Diğer tüm ihtimalleri değerlendirip, kontrolleri yaptıktan sonra, en son olarak tüm bu olasılıkların kontrolü için, işçiliği oldukça zor olan ve zaman alan, havalandırma sistemi kutusunu söküp kontrol etmek gerekir. Bunu yetkili kişiler yapmalıdır.
Kompresör çalışmıyor, klima soğutmuyor:
Önce diyagnostik cihazıyla klima kontrol ünitesinin arıza hafızasına bakmanız ve prosedürü takip etmeniz önerilir. Kompresör çalışmıyorsa, sebebi klima gazı eksikliğindendir demiştik; klimam gazı tamken de kompresör çalışmıyorsa, sebebi manyetik kavrama, kablolarda kopukluk, soket gevşemesi, sigorta atması olabilir. Bu durumda, araç çalışmıyorken, aküden ayrı bir hat çekerek kompresörde manyetik kavrama bobinine akım verilerek, kavramanın çalışıp çalışmadığı kontrol edilebilir. Tik-tak şeklinde ses gelip, yaylı plaka, kompresör kasnağına yapışmalıdır. Bu olmuyorsa, kompresör kavraması bozulmuş demektir. Aküden direkt akım verildiğinde, kavrama çalışıyorsa, bu durumda elektrik bağlantıları (akım geliyor mu diye multimetreyle kontrol yapılabilir) ve sigorta kontrol edilmeli.
Kompresör kavraması çalışıyor fakat kompresör dönmüyor, kayış sıyırıyorsa, kompresör bozulmuş-sıkışmış demektir. Kompresör değiştirilmelidir. (Büyük ihtimalle yağsız çalışmakdan bozulmuş olabilir).
Kompresör kavraması çalışıyor, kompresör dönüyor, soğuk üflemiyorsa, yukarıdaki ikinci paragrafa anlatıldığı gibi, klima gazı bitmiş ya da azalmıştır. Klima dolum cihazıyla, basınç kontrolü, klima gazı miktarı kontrolü (klima gazını çektiğinde ekrandan okunur), klima yağı miktarı kontrolü yapılabilir. Gaz ve yağı tamamlanabilir.
Kompresör çalışıyor, klima gazı tamam, içeriye her havalandırma kanalından üfleme yapıyor, ama klima soğutmuyor, soğuk üflemiyorsa; klima borularında tıkanıklık – ezilme olabilir. Bir kaza ya da darbeyle klima borusu ezilmiş olabilir. Kontrol edilmelidir.
Araç kliması hiç durmadan çalışıyor, nedeni nedir?
Büyük ihtimalle klima kompresör kavraması, kilitli pozisyonda kalmıştır, kompresörü sürekli döndürüyordur. Veya klima kompresör rölesi bozulmuş açık konumda takılı kalmıştır. Ya da klima butonu bozulmuş veya devreyi kapatır halde temas yapmıştır.
Radyatörün önündeki kondenser peteğin yüzeyine aşırı miktarda böcek yapışmışsa, hava akışı azalacağından, klima soğutma performansı da azalır.
Klima gazı azalırsa biterse ne olur?
Klima gaz eksiltmişse, klimanın soğutma gücü azalır. Klima yeterince soğutmaz. Klima gazı eksilmişse, nem tutucu filtrede daha az klima gazı olacaktır, klima gazı daha genleşme valfine gelmeden gaz haline geçer, bu durumda evoparatöre de büyük kısmı gaz halinde giren klima gazı, asıl evoparatörde sıvıdan gaza geçip havadan ısı çekmesi gerekirken, bunu yapamaz. Yani ortamdan ısı çekemez, evoparatör peteklerini soğutamaz, bu durumda aracın klima sistemi yeterince soğutma yapmaz.
Klima gazı çok olursa ne olur?
Nem tutucu filtre tamamen sıvı haldeki klima gazıyla dolar. Klima kompresörünün çıkış basıncı normalden daha fazla artar. Genleşme valfine sıvı halde çok fazla klima gazı gönderilir, buradan evoparatör girişine geçen klima gazının çoğu sıvı haldedir, öyle ki evoparatörden çıkarken gaz halinde olması gereken klima gazı, tamamen gaz haline geçemeden çıkar. Klima gazı eksik olduğundaki gibi, yine tam olarak faz değiştiremeyen klima gazı (sıvıdan gaza), ortamdan yeterince ısı çekemez, yani klima yeterince soğutmaz.
Fazla klima gazı koymak, kompresörü bozacaktır. Kompresöre sıvı halde klima gazı gelmesi, klima kompresörünü bozacaktır. Çünkü sıvılar sıkıştırılamaz. Kompresör, pistonlarıyla gazı emip sıkıştırırken, sıvı maddeyi sıkıştıramayacaklarından, kompresör arızasına sebep olurlar.
A/C klima tuşuna basıyorsunuz, kompresör çalışıyor, kompresör bağlantı boruları (özellikle düşük basınç borusu, kalın olan) soğuyorsa (elle dokunup kontrol edin); ama aracın içine soğuk üflemiyorsa, fan arızalı olabilir, içerden klima fan hızını 1-2-3-4 şeklinde arttırarak, fan çalışma hızını dinleyin. Eğer fan çalışıyorsa, geriye iki ihtimal kalır, polen filtresi tıkalı (bu iyi ihtimal), ya da hava geçiş kanallarının ve hava kanalı klapelerinin olduğu havalandırma kutusunda bir arıza vardır. Hava yönlendirme klapeleri, her biri kendine ait elektrik motoru tarafından döndürülür. Elektrik motoru bozulmuş olabilir. Hava yönlendirme klapelerinden biri çalışmıyorsa, örneğin ayaklara hava üflüyor, göğse üflemiyor gibi bir arıza ortaya çıkar. Ana sıcak-soğuk ayarlamasını yapan klape elektrik motoru bozulmuşsa, hiçbir yerden soğuk üflemeyebilir, soğuk yerine sıcak üfleyebilir. Klapeler kapalı konumda kalmış sıkışmış olabilir veya klapeler kapalı konumdayken elektrik motoru bozulmuş olabilir, bu durumda hiç üfleme yapmaz. Diğer tüm ihtimalleri değerlendirip, kontrolleri yaptıktan sonra, en son olarak tüm bu olasılıkların kontrolü için, işçiliği oldukça zor olan ve zaman alan, havalandırma sistemi kutusunu söküp kontrol etmek gerekir. Bunu yetkili kişiler yapmalıdır.
Kompresör çalışmıyor, klima soğutmuyor:
Önce diyagnostik cihazıyla klima kontrol ünitesinin arıza hafızasına bakmanız ve prosedürü takip etmeniz önerilir. Kompresör çalışmıyorsa, sebebi klima gazı eksikliğindendir demiştik; klimam gazı tamken de kompresör çalışmıyorsa, sebebi manyetik kavrama, kablolarda kopukluk, soket gevşemesi, sigorta atması olabilir. Bu durumda, araç çalışmıyorken, aküden ayrı bir hat çekerek kompresörde manyetik kavrama bobinine akım verilerek, kavramanın çalışıp çalışmadığı kontrol edilebilir. Tik-tak şeklinde ses gelip, yaylı plaka, kompresör kasnağına yapışmalıdır. Bu olmuyorsa, kompresör kavraması bozulmuş demektir. Aküden direkt akım verildiğinde, kavrama çalışıyorsa, bu durumda elektrik bağlantıları (akım geliyor mu diye multimetreyle kontrol yapılabilir) ve sigorta kontrol edilmeli.
Kompresör kavraması çalışıyor fakat kompresör dönmüyor, kayış sıyırıyorsa, kompresör bozulmuş-sıkışmış demektir. Kompresör değiştirilmelidir. (Büyük ihtimalle yağsız çalışmakdan bozulmuş olabilir).
Kompresör kavraması çalışıyor, kompresör dönüyor, soğuk üflemiyorsa, yukarıdaki ikinci paragrafa anlatıldığı gibi, klima gazı bitmiş ya da azalmıştır. Klima dolum cihazıyla, basınç kontrolü, klima gazı miktarı kontrolü (klima gazını çektiğinde ekrandan okunur), klima yağı miktarı kontrolü yapılabilir. Gaz ve yağı tamamlanabilir.
Kompresör çalışıyor, klima gazı tamam, içeriye her havalandırma kanalından üfleme yapıyor, ama klima soğutmuyor, soğuk üflemiyorsa; klima borularında tıkanıklık – ezilme olabilir. Bir kaza ya da darbeyle klima borusu ezilmiş olabilir. Kontrol edilmelidir.
Araç kliması hiç durmadan çalışıyor, nedeni nedir?
Büyük ihtimalle klima kompresör kavraması, kilitli pozisyonda kalmıştır, kompresörü sürekli döndürüyordur. Veya klima kompresör rölesi bozulmuş açık konumda takılı kalmıştır. Ya da klima butonu bozulmuş veya devreyi kapatır halde temas yapmıştır.
Radyatörün önündeki kondenser peteğin yüzeyine aşırı miktarda böcek yapışmışsa, hava akışı azalacağından, klima soğutma performansı da azalır.
Klima gazı azalırsa biterse ne olur?
Klima gaz eksiltmişse, klimanın soğutma gücü azalır. Klima yeterince soğutmaz. Klima gazı eksilmişse, nem tutucu filtrede daha az klima gazı olacaktır, klima gazı daha genleşme valfine gelmeden gaz haline geçer, bu durumda evoparatöre de büyük kısmı gaz halinde giren klima gazı, asıl evoparatörde sıvıdan gaza geçip havadan ısı çekmesi gerekirken, bunu yapamaz. Yani ortamdan ısı çekemez, evoparatör peteklerini soğutamaz, bu durumda aracın klima sistemi yeterince soğutma yapmaz.
Klima gazı çok olursa ne olur?
Nem tutucu filtre tamamen sıvı haldeki klima gazıyla dolar. Klima kompresörünün çıkış basıncı normalden daha fazla artar. Genleşme valfine sıvı halde çok fazla klima gazı gönderilir, buradan evoparatör girişine geçen klima gazının çoğu sıvı haldedir, öyle ki evoparatörden çıkarken gaz halinde olması gereken klima gazı, tamamen gaz haline geçemeden çıkar. Klima gazı eksik olduğundaki gibi, yine tam olarak faz değiştiremeyen klima gazı (sıvıdan gaza), ortamdan yeterince ısı çekemez, yani klima yeterince soğutmaz.
Fazla klima gazı koymak, kompresörü bozacaktır. Kompresöre sıvı halde klima gazı gelmesi, klima kompresörünü bozacaktır. Çünkü sıvılar sıkıştırılamaz. Kompresör, pistonlarıyla gazı emip sıkıştırırken, sıvı maddeyi sıkıştıramayacaklarından, kompresör arızasına sebep olurlar.