Arabada Redline Nasıl Yapılır? (Motorda Redline Ne Demek?)
Motorun bir dakikada maksimum döndürebileceği krank devrine, maksimum motor devri denir. Sürücü gösterge panelindeki devir saatinin son 2000 devirlik kısmı kırmızı şeritlidir, motor devrinin yükseltilerek, devir ibresinin bu alana gelmesine arabayı redline'a sokmak denir. Maksimum devir, bu redline devir aralığındadır.
Motor devrinin birimi devir bölü dakikadır(devir/dk). Sürücü gösterge panelinde devir saatinde genelde İngilizce olarak rev/min (devir/dk) yazar. Devir göstergesinde, devirler 1-2-3-4-5-6-7 şeklinde tek rakamlarla gösterilir ve saatin ortasında (x100/min) şeklinde, 1000 ile çarpılıp okunması gerektiğini ifade eden bir yazı bulunur. Dizel otomobillerin motor devirleri kadranda 4-5 bine kadar çıkarken, benzinli motorlarınki 8 bine kadar çıkıyor. Yarış motosikletleriyse dakikada 17000 devir çevirebilmektedir.
Araba (motor) Kesiciye Nasıl Girer? Devir Kesici Ne İşe Yarar?
Gaz pedalına sonuna kadar basılıp motor devri yükseltildiğinde, motor kontrol ünitesi yakıt enjeksiyonunu sınırlar, buna motorun devir kesiciye girmesi denir. Motor kontrol ünitesi (ECU), motorun çok yüksek devirlere çıkıp zarar görmesini engellemek için, belirli bir devire çıkıldığında (yaklaşık 6000 devir) yakıt enjeksiyonunu kısarak, motorun belirli bir limit devri geçmesini engeller ve sabitler. Böylece motorun aşırı devir sebebiyle zarar görmesi engellenir. Bazı durumlarda; motor soğukken, duruyorken, bir arıza algılandığında vb. motorun kesiciye girme devri, ECU tarafından düşürülebilir.
Motorun kesiciye girmesi için tam gaz yapılması ve motor devrinin sonuna kadar yükselmesi gerekir.
Arabayı Kesiciye Sokmak Zararlı mıdır?
Her ne kadar mühendisler devir kesici sistemle motoru korumuşlarsa da, motoru yerli yersiz kesiciye sokmak zarar verebilir. Motor devri aşırı yükseldiğinde, piston ve supapların çalışma hızları inanılmaz değerlere çıkar, supapları kapanmasını supap yayları sağlar. Çok yüksek devirlerde çok yüksek hızlarda çalışan supap yayları (zamanla malzeme yorgunluğu da olabilir), supapları yeterince hızlı geri çekip kapatamayabilir, bu durumda supaplar yukarı çıkan pistona çarparak pistonu ve supapları parçalar, silindiri çizer, hatta motor kol çıkarma dediğimiz (biyel kolunun silindiri delmesi) olay gerçekleşebilir. Bu durumda çok büyük masraflar karşılaşılabilir, sandık motor getirtip motoru komple değiştirmek zorunda kalabilirsiniz.
Motor Rölanti Devri Nedir?
Motorun gaz verilmeden kendi kendine sarsıntısız ve kararlı bir şekilde çalışabildiği en düşük motor devrine rölanti devri denir. 4 silindirli bir motorda, aynı anda sadece tek bir silindirde iş zamanı oluşur, yani bir silindirdeki piston motoru (krank milini) döndürür, bu sırada diğer silindirdeki 3 piston farklı zamanları gerçekleştirdiğinden, 3 piston da, güç üreten tek bir pistonun gücünden yararlanarak hareket ederler. Ayrıca motordaki sürtünmeler de gücün bir kısmını almaktadır. Bu sebeplerle, motorların rölanti devirleri belirli devirlerin altına düşürülemez, motor devri ayarlanan rölanti devrinin altına düştüğünde vuruntulu – titreşimli çalışır ve bir noktadan sonra stop ederler.