Motorun Temel Parçaları ve Kısımları Nelerdir?
Bir motor temel olarak; Silindir kapağı, Motor bloğuve Yağ karteri gibi ana mekanik kısımlardan oluşur.
Buna ilave olarak:
Motor soğutma sistemi,
Yağlama sistemi,
Egzoz Sistemi,
Şarj sistemi,
Marş sistemi,
Motorkontrol ünitesi (ECU) gibi ilave donanımlarla donatılmıştır.
Tüm motor parçaları görevleri ve çalışması video:
Tüm motor parçaları görevleri ve çalışması video:
Motor parçalarını,"sabit motor parçaları" ve "hareketli motor parçaları" olarak iki temel kısımda inceleyebiliriz.
Sabit motor parçaları:
Motor bloğu, silindir kapağı, üst kapak (külbütör kapağı), emme manifoldu,egzoz manifoldu, karter.
Hareketli motor parçaları:
Piston, biyel kolu, krank mili, eksantrik (kam) mili, supaplar (emme ve egzoz).
MOTOR BLOĞU
Sabit motor parçaları:
Motor bloğu, silindir kapağı, üst kapak (külbütör kapağı), emme manifoldu,egzoz manifoldu, karter.
Hareketli motor parçaları:
Piston, biyel kolu, krank mili, eksantrik (kam) mili, supaplar (emme ve egzoz).
MOTOR BLOĞU
Motor Bloğunda: Piston, silindir, biyel kolu, krank mili gibi parçalar bulunur. Motor bloğu, diğer tüm motor parçalarının bağlandığı ana kısımdır.
(Motor Bloğu)
Piston:Yanma odasında oluşan yanma basıncı etkisiyle silindir içerisinde hareket eder, bu hareket biyel koluyla krank miline iletilir. Üzerindeki yağ segmanlarıyla yağlamayı, kompresyon segmanlarıyla da yanma odası sızdırmazlığını sağlar.
Biyel Kolu: Piston kolu olarak da geçen bu parça, Üstten piston pimiyle pistona, alttan biyel yataklarıyla krank miline bağlıdır. Yanma anında pistonun hareketini biyel koluna iletirken, sıkıştırma anında krank milinin itme kuvvetini pistona aktarır. Yani piston ve krank milini bir birine bağlayan parçadır.
Krank Mili: Biyel kolundan gelen pistonun doğrusal hareketini, biyel koluyla beraber dairesel (dönüş) hareketine çeviren, motorun en önemli parçalarından biridir. Motorun dönüş hareketi krank milinde üretilir ve volanla birlikte aktarma organlarına iletilir. Krank mili, ana yataklar, biyel yatakları, yağ kanalları, dengeleyici ağırlıklar bulunurken; Krank milinin ön tarafında krank kasnağı, arka tarafında volan bulunur.
(Piston - Biyel kolu - Krank Mili)
Krank kasnağı; alternatör, su pompası, klima kompresörü gibi motor donanımlarını çalıştıran kayışı döndürür.
Volan; Motor gücünü (döndürme hareketini), kavrama (debriyaj) ve vites kutusuna iletilir.
(Krank - Kasnak - Volan)
SİLİNDİR KAPAĞI
Silindir Kapağında: Emme ve egzoz eksantrik milleri, supaplar, benzinli motorlarda bujiler, dizel motorlarda (ve direk enjeksiyonlu benzinli motorlarda) enjektörler, egzoz ve emme hava geçiş kanalları bulunur.
Silindir kapağında genellikle iki adet eksantrik-kam mili bulunur, biri egzoz biri emme supaplarını kumanda ederek, supapların tam zamanında açılıp kapanmalarını sağlar. Eksantrik millerini, hareketini krank mili kasnağının arkasında bulunan bir dişliden alan, eksantrik mili zaman dişlileri döndürür. Krank milinin dönüş hareketi, senkronize olarak bir triger kayışı veya zaman zinciri vasıtasıyla eksantrik mili zaman dişlisine aktarılır. Bir çevrimden krank mili iki tur atarken (720o ), eksantrik dişlisi 1 tur atar (360o )
(Silindir Kapağı - Motor Bloğu Kesit Görünüş ve Tüm Parçalar)
MOTOR YAĞ KARTERİ
Motor Yağ Karterinde: Motor yağı, yağ pompası emiş ucu, yağ seviye ve sıcaklık sensörü gibi parçalar bulunur.
Detaylı bilgi için (Bakınız: Motor Yağ Karteri)
Motorda Bulunan Donanımlar ve Sistemler
*Soğutma Sistemi
*Marj Sistemi
*Şarj Sistemi
(Bakınız:Temel Motor Bilgisi ve Motor Çeşitleri)
(Bakınız:Arabanın Tüm Parçaları ve Görevleri)