Tüm otomobil ve motorlu araç kullanıcıları, araçları satın aldıktan sonra tamir veya bakım amacıyla teknik servislere gitmek zorundalar. Burada iki seçenek karşımıza çıkıyor;
özel teşebbüsle oto ustaları tarafından işletilen “özel servisler – tamirhaneler”
Otomotiv üreticileri tarafından lisanslı olarak işletilen “yetkili servisler”.
yani sanayi mi yetkili servis mi ikilemi.
Arabayı Tamire Nereye Götürmeliyim ?
Ülkemizde araçları servise götürme konusundaki temel eğilim şu şekilde; aracın garanti süresi boyunca yetkili servise, garanti süresi dolduktan sonra ise özel servise - oto sanayiye götürmek. Buradaki en temel faktör tabi ki yetkili servislerin özel servislere göre pahalı olması. Çoğu yetkili serviste 5 yaşından büyük araç görmek çok nadir, hepsi özel servise geçiş yapmış.
Arabayı hangi servise götürmeliyim sorusunun cevabı, garanti süresi sebebiyle yetkili servise gitme eğilimiyle birlikte, çok büyük ölçüde ister özel ister yetkili servis olsun; ustanın bilgisine, tecrübesine, iş etiğine, teknolojik donanımına bağlı olmalıdır. Öyle ki iki yetkili servis arasında bile arıza çözme-düşük maliyet-hizmet kalitesi açısından büyük farklılıklar olmaktadır.
Ayrıca eğer bir motor elektroniği arızasıyla karşı karşıyaysanız (sensör veya elektronik donanım arızası), arıza lambanız yanmışsa, gideceğiniz serviste tam donanımlı ve doğru arıza test cihazı (diyagnostik test cihazı-bilgisayarı) mutlaka olmalıdır. Bu, arızanınızın tek seferde ve doğru olarak teşhis edilmesini ve sorunun giderilmesini ve maliyetin düşürülmesinde çok önemli rol oynamaktadır. Aracın arızası mekanik bir arıza ise, örneğin; baskı balata, fren balatası, periyodik bakım, yürür aksam tamiri, süspansiyon tamiri gibi, bu durumda işler biraz daha kolay ve daha az karmaşık olduğundan, kaliteli yedek parça kullanılması şartıyla, özel servislere gidilmesi mantıklı olabilir.
Motor elektroniği arızalarında, aracı doğru arıza test cihazına bağlatmak çok çok önemlidir.
İyi oto servisi = (Bilgili-tecrübeli usta-yetenikli usta) + Yeterli teknolojik donanım (arıza test cihazları) + makul maliyet + iyi insani ilişkiler ve iletişim
Tüm oto servislerinin yukarıda formüle edilmiş niteliklerle çalışması, uzun vadede daha fazla kazandırır. Castrol –elf- mobil 1 vb. marka yağ koydum deyip, arkadaki varilden ucuz yağ koyarak daha fazla para kazanmaya çalışmak veya pahalı parça fiyatına ucuz yedek parça kullanmak, uzun vadede oto servisine kaybettirir.
Yetkili Servis Mi ? Özel Servis Mi ? Oto Servislerine Genel Bir Bakış ve Karşılaştırma
Bu kısımda her iki oto servis türünün özellikleri, avantajları ve dezavantajları “genelleme yapılarak” , gözlemlere dayalı olarak ve tarafsızca sunulmuştur. Tabi ki bu özelliklerin tam tersi olduğu durumlar söz konusu olabilir.
Yetkili ve özel servis karşılaştırması;
*Yetkili servisin işçilik saat ücreti daha pahalı
*Özel servisin işçilik ücreti daha ucuz
*Yetkili servis orijinal yedek parça kullanır, parça fiyatları daha pahalıdır.
*Özel servis hem orijinal yedek parça hem yan sanayi yedek parça kullanır, daha ucuz olabilir veya aynı fiyattır.
*Yetkili serviste motor elektroniği arıza bilgisi daha fazladır, yüzlerce (dünya çapındaysa binclerce) servis senkronize çalışır, tüm arızalar bir merkezde toplanır, çözümü tüm servislere bildirilir (servis bültenleriyle), bilgi paylaşımı servisler arası sınırsızdır. Elektromekanik arıza teşhisinde daha ileridirler. Yeni teknolojilerden yeni nesil motorlardan sistematik olarak haberdardırlar ve eğitimini alırlar.
*Özel servislere sistematik olarak yeni teknolojik bilgi akışı yoktur veya çok azdır, özel servisler birbirlerine bilgi aktarmazlar, arıza ve konular hakkında bilgi akışları yoktur-azdır. Yeni teknolojilere erişimleri kısıtlıdır. Yeni gelen araç modeline hakim olabilmeleri zaman alır.
*Yetkili servisler, ilgili markanın tescilli lisanslı full versiyonlu diyagnostik yazılımını kullanırlar, bu cihazla çok detaylı ve doğru olarak arıza teşhisi yapabildikleri gibi, arızanın çözümü hakkında detaylı bilgi bizzat diyagnostik yazılımı tarafından sağlanır. Bu sayede motor elektroniği ve sensör arızaları gibi konularda çok daha isabetli sorun giderme hizmeti verebilirler. Bu arıza yazılımını-donanımını özel sektörle paylaşmazlar veya çok pahalı olarak paylaşırlar.
*Özel servislerin, ilgili markanın lisanlı diyagnostik yazılımları yoktur veya nadiren vardır. Bazıları tüm araçlar için ortak kullanılan diyagnostik yazılımını kullanırlar. Bu sebeplerle motor elektroniği ve sensör arızaları konusunda yetkili servisler kadar isabetli ve sorun giderici hizmeti sağlayamayabilirler. Şikayetin giderilmesi konusunda daha zayıftırlar.
*Yetkili servisler (nispeten) ve müşteriye bilgi verip sormadan, anlamsız gerekli gereksiz parça değişimleri ve bakım yapmazlar, fiyatı gereksiz şişirmezler.
*Özel servislerde, gerekli gereksiz ve müşteriye sormadan parça değişimleri ve bakımlar yapıldığı görülmektedir. Gereksiz yere fiyat –masraf yukarı çekilebilir. Yaşanan bir örnek: daha yeni klima gazı değiştirilmiş aracın, sorulmadan klima gazı değiştirilmesi, temmuz ayında antifiriz değişimi vb. Daha kötü ihtimalse, bunların gerçekten değiştirildiğini bilemezsiniz bile.
*Yetkili servisler özel bazı durumlar dışında tamir yapmazlar, bozuksa değiştir prensibiyle çalışırlar. Bu durum arızanın kesin çözümünü sağlıyorsa da, küçük bir müdahaleyle düzeltilebilecek bir arızanın maliyetini arttırmaktadır, bu sebeple müşteriye maliyeti daha fazla olabilmektedir. Örneğin küçük bir parçası değiştirilse veya lehim yapılsa normale dönecek olan alternatörü, direkt yenisiyle değiştirirler. Bu yöntemi uygun bulup bulmamak müşteriye kalmıştır.
*Özel servisler, tamiri mümkünse tamir işlemi yapmaktadırlar, bu durum maliye büyük ölçüde azaltmaktadır. Fakat özel servisler de zaman ilerledikçe tamir işlemini azaltmakta, bozuk olanı hemen değiştirme yolunu giderek daha fazla benimser hale gelmektedirler.
Yetkili servis çalışanlarının “mekanik tamir” yetenekleri iyi bir özel servise göre düşük olabilmektedir. Mekanik arızalar konusunda (nispeten) pratik-kurtaran çözümler üretemezler. Daha çok robotize şekilde prosedürü uygulayan yöntem benimsemişlerdir. Sistemin çalışması, arızası hakkında kapsamlı fikir yürütme kabiliyetleri; parça değişimi ve bilgisayarlı diyagnostik prosedürüne bağlı, akıl-fikir yürütmenden uygulandığı için azalmıştır. Bununla birlikte iyi bir yetkili serviste, her konuda çok bilgili ve tecrübeli tam olarak ustalaşmış kişiler de bulunabilmektedir.
*Özel servisler “mekanik” arıza çözümünde daha yetenekli, daha donanımlı ve daha pratik çözümler sunabilmektedirler. Tamir yetenekleri, yetkili servisten daha fazladır, bu durum maliyet olarak müşteriye avantaj sağlar.
*Yetkili servisler, müşteriye daha kaliteli ve nezih bir ortam sunar, randevulu çalışırlar. Daha nazik ve saygılı iletişimle müşterinin memnuniyetini sağlarlar.
*Özel servisler, karşılama bekletme konusunda daha düşük hizmet kalitesi sunarlar. İletişim konusunda büyük eksiklikleri vardır, müşteriyle yeterince ilgilenme ve yeterli saygıyı gösterme konusunda eksiklikleri vardır. Tanıdık bir servis bulmadan iş yaptırmak eziyete dönüşebilmekte, rica minnet iş yaptırma gibi çok kötü durumlar gözlenebilmektedir.
*Yetkili servis, yaptığı tamirin – işlemin ve parçanın garantisini kurumsal anlamda verir, parça değişiminde parça garantisi vardır, tüm kayıtlar düzenli tutulur.
*Özel servislerde yaptığı tamirin – işlemin ve parçanın garantisi konusu biraz daha kurumsallıktan uzaktır, parça garantisi verilmekteyse de, işlemler yeterince resmi-kayıt altında tutulmayabilmektedir. Parçanın veya işlemin faturası istendiğinde, +kdv isteyebilirler. Sonuç olarak garanti belgesi-fatura yerine kartvizit ve "bir şey olursa biz buradayız" cevabı alınabilir.
*Yetkili servisler indirim ve pazarlık yapmazlar.
Not: Araç sahibi veya servis çalışanı olarak tecrübelerinizi yorum kısmından paylaşabilirsiniz.