Motorunuz ne kadar bakımlı olursa o kadar iyi bu size az yakıt olarak geri döner.
Bujileri düzenli değiştirin temizleme yoluna gitmeyin yeni bujiden alacağınız verimi alamazsınız.
Hava filitresinin temiz olmasına dikkat edin.
Gaz ayarını buji ve hava filitresini değiştirdikten sonra yaptırın.Gerekliyse buji kablosunuda değiştirin.
Ön takım ayarlarının ve parçalarının düzenli olduğunu kontrol ettirin.Sanayide rot ayarı yapan yerler ücretsiz kontrolünü gerçekleştiriyor.
Fren ayarlarınızı kontrol ettirin sıkı frenler karşı direnç oluşturabilir.Tekerlerin rahat dönüp dönmediğini kontrol edin.Porya içinde bulunan bilyalar tekerin rahat dönmesini sağlar tekerler zor dönüyorsa bilyaların değişmesini sağlayın.
Motor yağınızı kaliteli yağlardan seçin.Hem yakıt tüketimine hem performansa hemde motor ömrüne büyük faydası var.Motor yağınızın düzenli ve mümkünse erken değişimini sağlayın.
Yapacağınız bu bakımlar size yakıt tüketiminde büyük artı sağlar.Harcadığınız bakım parasını fazlasıyla, daha az yakıt tüketerek çıkarabilirsiniz.
Örneğin aracın kilometrede 0.30 krş yaktığını bakımdan sonra 0.20 Kuruş a düşeceğini varsayalım.Kilometrede 10 Kuruş daha fazla yakıt harcanıyor.Bu küçük rakam kilometre arttıkça kesenize daha fazla zarar verir. Kaba bir hesap yaparsak 10.000 kilometre yol yapıldığı zaman zararın ne kadar olduğunu hesaplayalım. 10.000 Km X 0.10 Krş = 1000 TL( BİN LİRA ) Kilometreyi daha da artırırsak zarar da o kadar artar.
Gaz pedalıyla dost olun!Halk arasında ağızdan ağza dolaşan bir deyim vardır. Açıkçası bu yakıt tasarrufu yapmanın altın kuralını ortaya koyuyor. Kesinlikle tahmin ettiğiniz gibi; “Gaz pedalına altında yumurta varmış gibi bas”. Hız yapmak için gaz pedalının sonuna kadar basmaya ihtiyaç yok. Bunun için otomobili fazla zorlamadan hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak yeterli. Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın; ilerlemek için yer çekiminden faydalanın. Bilindiği üzere yokuş aşağı inerken gaza basılmazsa enjeksiyonlu otomobiller yakıt tüketmiyor. Ancak yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın. Vites boşa atıldığında motora yakıt girişi kesilmediğinden tüketim devam eder. Ayrıca motor kompresyonu ortadan kalkacağından otomobili durdurmak güçleşir. Kontak kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığı için yapılacak yakıt tasarrufuna karşılık ciddi kazalarla karşı karşıya kalabilirsiniz.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük viteste yarım, hatta çeyrek gaz yapmak daha doğru olur. Hız sınırlarına uymaya ve gereğinden fazla hızlı gitmemeye gayret edin. 90 km/s'den sonraki her 1 km/s artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km hızla giden bir araç 80 km/s hızla giden bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir. Ayrıca yakıt tüketimini artıran "saldırgan" sürüşten kaçının; ancak az yakıt tüketmek için çok düşük devirlerde de sürekli yol almaya çalışmayın. Çok düşük devirlerde kullanılan bir otomobilin motoru daha çabuk yıpranır; bu da yakıt tüketimini azaltarak yapılan tasarrufun tamir ve yedek parçaya verilmesine neden olur.
Doğru viteste ilerleyin!
Birinci vites otomobile hareket vermek için tasarlanmıştır. Uzun süre bu viteste gidilirse yakıt tüketimi anormal miktara yükselir. Vites değiştirirken motorun üst devirlere çıkarmaktan kaçının. Her motorun maksimum devir sayısı ve en verimli çalıştığı devir aralığı vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakarak ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde "maksimum tork" adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az yakıt tükettiği devirdir. Otomobilden otomobile değişmekle birlikte genellikle 2000-4500 d/d aralığında olan maksimum tork devrinde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde yakıt tüketimi önemli ölçüde azalacaktır.
Ancak hiç bir zaman fabrika verisi olarak açıklanan yakıt tüketimine ulaşmayı hayal etmeyin. Çünkü bu veriler 90 km/s hızda, rüzgarsız ortamlarda tespit edilen verilerdir.
Otomobili yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil kullanırsanız o kadar az benzin tüketirsiniz ve otomobiliniz de o kadar az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun kullanın. Aksi kullanım sürücünün ani frenaj ve ani hızlanmalara ihtiyaç duymasından ötürü yakıt tüketimini artırır. Önünüzdeki araçla yeterli takip mesafesi bırakın. Sık sık şerit ve hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde, örneğin kırmızı ışığa yaklaşırken hızı koruyup ani frenle durmak yerine ayağınızı gazdan çekerek otomobili motor kompresyonuyla yavaşlatıp hafif frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az benzin tüketmenizi sağlar.
Otomobilinizi hafifletin
Otomobilinizin üzerine monte ettiğiniz eşya yüklü portbagaj 100 km mesafede 2 litre, boş portbagajsa otomobilin aerodinamik yapısını olumsuz etkileyeceğinden yakıt tüketimini ortalama 0.5 litre artırır. Hız büyüdükçe hava direnci o oranda artacağı için portbagaj kullanıldığında yavaş gitmek göreceli olarak yakıt tasarrufu sağlayabilir. Otomobile fazladan takılan aynalar, süsler, o otomobil için özel olarak üretilmemiş spoylerler ve benzeri hava tutucu herşey aracın aerodinamik yapısını etkileyerek yakıt tüketimini artırır. Açık camlarla yolculuk yapmaksa neredeyse otomobilin iç mekanının bir paraşüt görevi görmesine sebep olur. Açık camlar şehir içi ya da şehir dışı yolculuklarda yakıt tüketimini 100 km'de en az 0.3 litre artırır; ancak camları kapatıp, varsa klimayı açmak da çözüm değildir; çünkü klima havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye göre yakıt tüketiminin 0.5-1 litre arasında artmasına neden olur. Unutmadan otomobilinde gereksiz yük bulundurmayın. Otomobilde bulunan her türlü ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde her 100 kg fazlalık için 100 km'de 1 litre tüketim hesaplanabilir. Bu nedenle otomobilde taşınan gereksiz eşyaları boşaltmakta yarar var.
10 ipucu:
Aşırı hız yapmayın, yüksek devirlerde otomobil kullanmayın.
Ani kalkıştan ve frenden kaçının.
Yokuş aşağı inerken gazdan ayağınız çekin; vitesi boş atmayın, kontağı kapatmayın
Fazla ağırlıklardan kurtulun.
Aerodinamik yapıyı bozan eklentileri sökün.
Hava filtresini sık sık değiştirin.
Lastiklerinizi sık sık kontrol edin, hava basınçlarını fabrika verilerinde tutun.
Hız sabitleme sistemini sadece düz yollarda kullanın.
Uzun süre hareketsiz duracaksanız motoru kapatın, rölantide çalıştırmayın
Yaz aylarında klimayı ihtiyaç duydukça kullanın. Yolculuk boyunca sürekli açık tutmayın.
Diğer yazımda ise Az Yakan Uzun Yol Arabalarından bahsettim. İlgilizi Çekebilir :)
EVDEKİ HESAP YOLA UYSUN