FREN SİSTEMİ MUHTEMEL ARIZALAR,BAKIMI;
Taşıtın emniyetli hareketi için fren sisteminin etkili bir şekilde çalışması hayati önem taşımaktadır. Fren sisteminde yer alan bütün elemanların zaman zaman kontrol edilmesi gerekmektedir. Uzun süre çalışmadan dolayı sistemin özellikle balataları, hidrolik devrenin bazı elemanları yıpranarak çeşitli arızalara sebep olmaktadır. Bu arızaların teşhis edilmesi ve giderilmesi için genellikle rastlanan arızalarla ilgili çizelge aşağıda verilmiştir.
KAMPANALI TİP FREN SİSTEMİ
Fren pedalı düşüyor a)Fren pabuçları ve çubuk bağlantıları ayarsız olabilir
b)Fren balataları aşınmıştır
c)Hidrolik seviyesi düşüktür
d)Sistemde hava vardır
e)Fren merkez silindiri aşınmıştır Ayarlanır
Balatalar değiştirilir
Hidrolik doldurulur, sistemin havası alınır
Sistemin havası alınır
Değiştirilir
Tekerleklerden biri sürtünüyor a)Fren pabuçları ayarsızdır
b)Fren hidrolik borularından biri tıkanmıştır
c)Tekerlek silindiri arızalıdır
d)Pabuç geri getirme yayı zayıf veya kırıktır Ayarlanır
Boru temizlenir veya değiştirilir
Onarılır veya değiştirilir
Yay değiştirilir
Bütün frenler tutukluk yapıyor a)Fren mekanik bağlantıları ayarsızdır
b)Fren merkez silindiri arızalıdır
c)Hidrolik sisteme mineral yağlar karışmıştır Ayarlanır
Değiştirilir
Hasar gören plastik parçalar değiştirilir, sisteme tavsiye edilen hidrolik konulur.
Frenleme anında araç bir tarafa çekiyor a)Fren balataları yağlanmıştır
b)Balatalar fren hidroliği ile ıslanmıştır
c)Fren pabuçları ayarsızdır
d)Lastik havaları farklıdır
e)Fren tablası gevşektir
f)Tekerlek silindiri arızalı veya boru tıkalıdır
g)Balatalar biri birinden farklıdır Balatalar temizlenir veya değiştirilir
Balatalar ve tekerlek silindiri temizlenir ve onarılır veya değiştirilir
Ayarlanır
Lastikler eşit olarak şişirilir
Sıkılır
Onarılır veya değiştirilir
Değiştirilir
Fren pedalı yumuşak ve esnek a)Sistemde hava vardır
b)Fren pabuçları ayarsızdır Sistemin havası alınır ve hidrolik seviyesi kontrol edilir
Ayarlanır
Frenleme için daha büyük pedal kuvvetine ihtiyaç duyuluyor a)Fren balataları ıslanmıştır
b)Pabuçlar ayarsızdır
c)Balatalar aşırı ısınmıştır
d)Balatalar yanmıştır
e)Kampana yüzeyi camlaşmıştır
f)Fren servosu çalışmıyor Balatalar kurutulur (frenleme ile)
Ayarlanır
Soğuması sağlanır
Balatalar değiştirilir
Kampana tornalanır
Onarılır veya değiştirilir
Frenler çok hassas veya ani olarak tutuyor a)Pabuçlar ayarsızdır
b)Yanlış balata kullanılmıştır
c)Balatalar greslenmiştir
d)Kampana yüzeyleri çizilmiştir
e)Fren siper tablaları gevşektir
f)Balatalar yağlanmıştır Ayarlanır
Uygun balata takılır
Balatalar değiştirilir, fazla yağ kullanılmaz
Kampana tornalanır
Sıkıştırılır
Balata ve yağ keçeleri değiştirilir
Frenler ses yapıyor a)Balatalar aşınmıştır
b)Pabuçlarda çarpıklık vardır
c)Pabuç perçinleri gevşemiştir
d)Kampanalar aşınmıştır
e)Bazı parçalarda gevşeklik vardır Değiştirilir
Değiştirilir
Pabuç veya balata değiştirilir
Kampana tornalanır
Sıkılır
Sitemde hava var a)Merkez silindiri arızalıdır
b)Fren hidroliği kaybı vardır
c)Merkez silindiri veya tekerlek silindiri kaçırıyordur, boru bağlantıları gevşek veya hasarlıdır Onarılır veya değiştirilir, hidrolik eklenir
Bağlantılar sıkılır, borular değiştirilir, hidrolik eklenir
Onarılır ve bağlantılar kontrol edilir, hidrolik eklenir
DİSKLİ TİP FREN SİSTEMİ
Fren pedalında fazla boşluk a)Diskte aşırı yalpa vardır
b)Sistemde hava vardır veya fren hidroliği azalmıştır
c)Fren hidrolik kalitesi uygun değildir
d)Tekerlek yatağı gevşektir
e)Kaliper pistonu ve lastiği arızalıdır
f)Güç ünitesi çalışmıyordur Disk yalpası kontrol edilir, gerekirse değiştirilir
Sistemdeki kaçak ve sızıntılar kontrol edilir
Hidrolik boşaltılır, uygun hidrolik kullanılır
Yatak boşluğu ayarlanır
Lastikler değiştirilir
Güç ünitesi kontrol edilir
Fren pedalında titreşim a)Diskte yalpa fazladır
b)Diskin paralelliği bozulmuştur
c)Tekerlek yatağı gevşektir Yalpa fazla ise disk değiştirilir
Gerekirse disk değiştirilir
Tekerlek yatağı boşluk ayarı yapılır
Frenleme için büyük pedal kuvvetine ihtiyaç duyuluyor a)Güç ünitesi çalışmıyor
b)Balatalar greslenmiş veya yağlanmıştır
c)Balatalar aşınmıştır
d)Yanlış balata kullanılmıştır
e)Kaliper pistonu sarmıştır Onarılır veya değiştirilir
Balatalar ve yağ keçeleri değiştirilir
Değiştirilir
Uygun balata takılır
Kaliper sökülür ve gerekli onarım yapılır
Frenleme sırasında araç bir tarafa çekiyor a)Balatalar greslenmiş veya hidrolikle ıslanmıştır
b)Kaliper pistonları sarmıştır
c)Lastik havaları eşit değildir
d)Aracın ön düzen ayarları bozuktur
e)Fren hidrolik tıkanmıştır Balatalar değiştirilir
Pistonlar serbest hale getirilir
Lastik havaları eşitlenir
ün düzen ayarları yeniden yapılır
Hidrolik hortumlar kontrol edilir
Frenlerden ses geliyor a)üğütülme, kazıma çıtırtı sesleri
b)Kazıma sesinin sebepleri
1)Bağlantı cıvataları uzundur
2)Disk kalipere sürtüyordur
3)Tekerlek yatakları gevşektir
4)Balatalar aşınmıştır ve pabuç üniteleri diske sürtüyordur Fren pedalına kısmi basmalarda öğütülme sesi gelebilir. Daha kuvvetli basıldığında bu ses kesiliyorsa bir onarım gerektirmez.
Düşük hızlarda ve kaba yolda hareket ederken frenleme esnasında gelen çıtırdama sesi, kaliper ile pabuç arasındaki boşluktan dolayıdır. Balata ve pabuç değiştirilir.
Uygun cıvata kullanılır
Kaliper yüzeyi temizlenir, tespit cıvataları kontrol edilir
Yatak boşlukları ayarlanır
Balata ve pabuçlar değiştirilir
Frenler ısınıyor ve serbest kalamıyor a)Fren güç ünitesi çalışmıyordur
b)Pedal çubuk bağlantısı sıkışıklık yapıyordur
c)Kaliper pistonu sıkışıyordur
d)Merkez silindiri supabı arızalıdır Güç ünitesi kontrol edilir
Bağlantılar onarılır
Kaliper sökülür, lastik segman yuvası temizlenir, gerekirse lastik değiştirilir
Supap onarılır