ATEŞLEME SİSTEMİ ARIZALARI

               ATEŞLEME SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR?

 ATEŞLEME SİSTEMİ GÖREVİ:Benzinli motorlarda,yanma odasında sıkıştırılmış, yakıt hava karışımının buji ile ateşlenmesini sağlar


PARÇALARI: Akümülatör, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, platin, kondansatör, tevzi makarası ile buji ve buji kablolarından oluşur. (Elektronik ateşlemede platin ve kondansatör bulunmaz.Bu parçaların yerine eletronik transistör görev yapar) 

1. Akümülatör (Batarya):Elektrik enerjisini  depolar ve gerektiğinde bu elektrik enerjisini araçtaki elektrikli alıcılara gönderir.

2. Kontak Anahtarı :Döndürme hareketi ile devreyi açma- kapama (kesme )özelliği olan elektrikli anahtardır. 


3. Endüksiyon Bobini: Akü'den gelen 12 voltluk  gerilimi  20-35 bin volta yükselten devre elemanıdır.



4. Distribütör: Endiksiyon bobininde oluşan yüksek voltajı ateşleme sırasına göre (1-3-4-2) bujilere gönderir.

ATEŞLEME SİSTEMİNDE OLUŞAN ARIZALAR

1- Buji kablo uçları kirlenmiştir, zımparayla temizlenir.

2- Buji kabloların yalıtkanı sertleşmiş veya çatlamış olabilir. Ateşlemenin şaseye atlamasına neden olabilir. Kabloların yenilenmesi gerekir.Teklemeye ve düzensiz çalışmaya neden olabilir.

3- Ateşleme bobini zayıf veya çalışmıyor, bobinden distribütöre giden kablo çıkarılarak ateşleme kontrolü yapılabilir.Kablo distribütör kısmından çıkarılıp motor üzerine 1 - 2  santim  yaklaştırılır, marş yapılarak kıvılcım kontrolü yapılabilir.

4- Ateşleme bobini üzerinde, kablolarında, distribütör kapağında, buji porseleni üzerinde veya distribütör içinde ıslaklık veya oksitlenme olabilir. Ateşleme gerçekleşmiyceği için motorun çalışmamasına neden olur.

5 Distribütör kapağı çatlak ise ateşleme kıvılcımının başka yere sıçramasına neden olabilir. Motorda tekleme yada çalışmama durumları görülebilir.  


6-Distribütör kapağının ortasındaki karbon ( kömür ) deforme olmuş olabilir.Motorun çalışmamasına sebep olur. Kömür yüksek voltajı tevzi makarasına iletemez bu durumda ateşleme gerçekleşmez

7- Bujiler bozulmuş, kirlenmiş veya ıslanmıştır. Porselen çatlamış, tırnak aralıkları  kurum bağlamış olabilir. Motorun çalışmamasına yada teklemesine sebep olur.


 8-Tevzi makarası yağlanmış yada kirlenmiş olabilir.İnce zımparayla temizlenmesi sağlanır.


 9-Vakum avans bozulmuş olabilir. Motorun düzensiz çalışmasına sebep olabilir

10-Avans ayarı bozulmuş olabilir. Motor soğukken yada sıcakken çalışmamasına neden olabilir


 

11-Yağmurlu havalarda suyun içinden geçerken, ateşleme sistemine su gelmesi durumunda araç stop edebilir. Distribütör iç kısmı ve kablo giren yerleri, buji kabloları ve buji kurulanmalıdır.



AKÜNÜN BAKIMI

• Elektrolit seviyesi plakaların 1 cm üzerinde olacak şekilde saf su ile tamamlanır.

• Kutup başları oksitlenmiş ise, sıcak su dökülerek ve zımpara yapılarak temizlenmelidir. Sonra kablolar akünün kutup başlarına sıkıca takılmalıdır.

• Akümülatörün üzerinde toz ve pisliklerin birikmesine izin verilmeden sık sık temizlenmelidir. Bu pislikler akünün deşarj (boşalması) olmasına neden olacaktır. Bu temizlik ılık su ve temiz bir bezle yapılmalıdır.

• Araç üzerinde Elektrik kaynağı yapılacaksa akü kutup başları sökülmelidir. Aksi takdirde şarj dinamosu (alternatör) arızalanır.

• Akünün kutup başları ters bağlanmaması gerekir. Aksi halde Konjektör (regülatör).arızalanır.

• Kışın akümülatörün donmaması için akü tam şarj edilmelidir.

Akünün iki kutup başı herhangi bir metalle birbirine değdirildiğinde kısa devre yaparak patlar.

Akü bakımında akü eleman kapaklarının kapalı, üzerindeki hava alma deliklerinin açık olduğuna dikkat edilmelidir. Her hangi bir yangın veya kısa devre durumunda akü kutup başlarını sökmek gerekir. Sökerken önce (- eksi kutup) sökülür.

•Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir.

• Akümülatörde takviye işlemi ; Aküsü deşarj olmuş bir araçta, başka bir aracın aküsünden yararlanılarak marş yapılmasına takviye işlemi denir. Bunun için iki akü bir birine takviye kablolar ile bağlanmalıdır. Bu işlem (+) kutup (+) ya (-) kutup (-) ye gelecek şekilde paralel bağlantılı olmalıdır. Aracın 12 voltluk aküsüne; 12 voltluk takviye akü paralel bağlanarak takviye işlemi yapılmalıdır.

ÖNEMLİ: Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılamaz, bu araçlar ile otomatik vitesli araçlar çekilerek ve itilerek de çalıştırılamaz. Yapılırsa elektronik göstergelerine ve otomatik vites sistemine zarar verebilir.