DAHA AZ YAKIT TÜKETİMİ SAĞLAYA BİLİRSİNİZ

            ARACINIZ DAHA AZ YAKIT TÜKETEBİLİR

  Daha önce az yakıtla çok kilometre yol  başlığı altında araç bakımıyla alakalı, yakıt tüketimi konusuna değinmiştik. Bu yazımızda aracı kullanarak daha az nasıl yakıt tüketebiliriz konusunu işleyelim.

Lastik basıncı:

Lastik basıncının düşük olması yakıt tüketimini artırır. Lastiklerin basıncının hangi aralıkta olması gerektiği sürücü kapısının içindeki bir plakanın üzerinde yazar. Lastik basıncının burada belirtilen asgari değerin altında olmamasına dikkat edilmelidir. Tercihen bu değerler mümkün olduğunca üst değere yakın olmalıdır. Lastik basıncının yükseltilmesi sürüş konforunu azaltabilir. Bu nedenle, araca ve yol koşullarına göre ikisi arasında bir denge kurulmaya çalışılmalıdır. Lastiklerin hava basıncı araç soğuk iken kontrol edilir.

Havalandırma ve soğutma:

80 km/s’ye kadar hızlarda aracın camlar 3-4 cm açılarak havalandırılması yakıt tüketimini fazla artırmaz. Fakat 80 km’den fazla hızlarda ise hava direnci yakıt tüketimini % 10 daha arttırmaktadır. 140 km’den sonra ise yakıt tüketimini% 20-30 oranında arttırmaktadır.Daha yüksek hızlarda camlar kapatılarak havalandırma fanı kullanılabilir. Bu da yeterli değilse, klimanın mümkün olduğunca düşük oranda kullanıldığı bir ayar seçilmelidir. Örneğin, otomatik olmayan klimalarda mavi çizgiden kırmızıya doğru mümkün olduğunca yaklaşılmalı ve aracın içi terletmeyecek en yüksek sıcaklıkta tutulmaya çalışılmalıdır. Otomatik klimalı araçlardaysa klima 23-24 °C dereceye ayarlanmalıdır. Güneş ışınlarına ve sıcaklığa, araçtaki insan sayısına göre en uygun ayar seçilmelidir. Klima kullanımı araçlarda yakıt tüketimini etkiler. Klima çalıştığında 100 km’de benzin tüketimi 1-2 litre artmaktadır, araç güneşte kaldığı zaman aracı çalıştırmadan önce camları açarak aşırı ısınmış havayı dışarı atılmalı,ayrıca klima çalışırken camları kapalı tutun.

Doğru vites seçimi:

Motorun özelliklerine bağlı olarak mümkün olduğunca yüksek vites seçilmelidir. Yüksek hızda düşük vites kullanmak veya yüksek viteste düşük hızla gitmek yakıt tüketimini arttıran sebeplerdendir. Olması gereken vitesten düşük viteslerde aracı kullanarak yüzde 45′e varan daha fazla yakıt tüketimine sebep olursunuz. Aracı ani olarak çalıştırıp hızlandırmak normal seyir esnasındaki değerden yüzde 60 daha fazla yakıt tüketimine sebep olur. 95 km/s’den sonra yapılan hız her 10 km/s’de yakıt tüktemini % 8 arttırır. Aracı 0-25 km arasında kullanmakta yakıt tüketimini % 60’a varan oranlarda arttırır. Motorunuzu durdurmadan önce vitesi boşa alınız. Aksi durumda atık yakıt atılmasına sebep olursunuz. Bu da özellikle enjeksiyonlu araçlarda tıkanmalara neden olabilir

Yokuşlar:

Yokuştan çıkış aracın düz yoldakine göre çok daha fazla yakıt tüketmesine neden olur. Yokuşlarda fazla yakıt tüketimini mümkün olduğunca azaltmak için yokuştan önce düzlükte hızlanmak ve yokuşta gazı sabit tutmak ve hız azalsa da artırmamak gerekir (koşullar elverdiğince). Yokuştan inişteyse, yokuş yeterince dikse, gaz vermeden viteste inmek motora giden yakıtın tamamen kesilmesini sağlar. Motor, çalışması için yakıt gerekmediğini algılayarak yakıtı tamamen keser ve bu sayede eğime bağlı olarak sıfır yakıt tüketimiyle inmek mümkün olabilir. Yokuşun dikliğine ve trafik durumuna bağlı olarak aracın hızını azaltmak ya da yükseltmek için vites düşürülebilir ya da yükseltilebilir.

Devir aralığı:

Motorun özelliklerini en verimli şekilde kullanmak için aracın torkunun hangi devirlerde en yüksek olduğuna dikkat etmek gerekir. “Tork grafiği” adı verilen grafiklerde motorun hangi devirde ne kadar tork sağladığı gösterilir. Torkun yüksek olduğu devirler aracın daha verimli ve ekonomik (aynı zamanda performanslı) kullanılabileceği devirlerdir. Örneğin, modern binek otomobillerinde kullanılan dizel motorların en verimli ve en yüksek performanslı olduğu devirler (motordan motora değişmekle birlikte) 1600-3000 d/d arasıdır (Peugeot 407 1.6 Hdi). Bu da şu anlama gelir; herhangi bir viteste 3500 d/d’de gitmektense, vites büyütüp 2000-2500 d/d civarında gitmek, hem performans açısından (istendiğinde hızlanmak açısından) hem de yakıt tüketimi açısından çok daha verimlidir. Benzinli motorlar (atmosferik emmeli olanlar) en yüksek torkunu çoğunlukla 3000-4000 d/d’de sağlar. Ama benzinli motorların da en ekonomik olduğu devirler 2000-3000 d/d arasıdır.

Şehir içinde:

Şehir içi en çok yakıt tüketilen yol türüdür. Öndeki araçlarla belli bir mesafe bırakarak ve öndeki trafiği dikkatle izleyerek öndeki araçların yavaşladığı durumlarda gazı daha erken bırakmak ve tüketimi azaltmak mümkündür. Frene her bastığımızda verdiğimiz gazın boşa gittiğini unutmamak gerekir. Bu nedenle sürücünün çok hafif bir sağ ayağa sahip olması çok önemlidir. Trafik ışıklarının kırmızı olduğu görüldüğünde uzaktan gazı bırakmak ve vitesle yavaşlamak yakıt tüketimini azaltır. Şehir içindeki trafik ışıklarının birçoğunda artık yeşil ışığın kaç saniye sonra yanacağı gösteriliyor. 25 saniyeden fazla bir süre varsa, motoru durdurmak ve 2-3 saniye kala çalıştırmak yakıt tüketimini azaltmaya yardımcı olur.

Şehir dışında:

Yol boş olduğunda en yüksek viteste ve mümkün olduğunca düşük bir devirde gitmek yakıt tüketimini en aza indirir. Hız arttıkça yakıt tüketimi de yükselir. Örneğin, bazı araçlarda 130 km/s hızdaki yakıt tüketimi 80 km/s’ye göre neredeyse iki kat fazladır. Otoyolda giderken 130 km/s yerine 110 km/s ile gitmek her 100 km’de % 15-20 tasarruf sağlayabilir. Gideceğiniz 100 km’lik mesafeye sadece 8 dakika sonra ulaşmış olursunuz. Şehirlerarası yollarda yol boş olduğunda sabit hızda gitmek yakıt tüketimini azaltır. Sürekli olarak gaz verip bırakarak hızlanmak ve yavaşlamak yakıt tüketimini artırır.

Yol bilgisayarı:

Yol bilgisayarı herhangi bir andaki yakıt tüketimini gösterir. Yol bilgisayarının yardımıyla motor devrini ve vites seçimini en düşük tüketime göre ayarlamak mümkündür. Yol bilgisayarı yakıt tüketiminin azaltılmasında çok faydalı bir cihazdır

Hız sabitleyici:

Araçta varsa hız sabitleyiciyi kullanmak otoyolda yakıt tasarrufu sağlayabilir. Ayrıca sürücünün sağ bacağının da daha az yorulmasını sağlar.

Rölantide çalıştırmak:

Aracınızı 30 saniyeden fazla rölantide çalıştırmayın. Gitmeye hazır değilseniz aracınızı çalıştırmayın. Kışın hareket etmeden önce motorun ısınması için 1-2 dakika rölanti yeterlidir. Dururken ısıtmak yerine ölçülü kullanarak yolda ısıtın. Bir araç bir saat rölantide çalışırsa 1 litre ekstra benzin tüketir. Motoru rölantide ısıtmak motora verdiği zarar yanında yakıt tüketimini de artıran önemli noktalardan biri. Motoru çalıştırıp yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı benzin üç dakika rölantide çalışmış kadardır. Yani otomobili üç dakika ısıtmak için harcanan benzinle 1 km yol yapabilirsiniz. Bu nedenle uzun süreli durmalarda motoru durdurmakta fayda var.

Fazla yük:
 Yolculuk esnasında aracınızı fazla yükle yüklemeyiniz. İstiap haddinin üzerindeki her 45 kg. ek yük, yüzde 7 ekstra yakıt tüketimine neden olur.

Gerekmedikçe klima açık tutulmamalı:


Klima hareketini motordan aldığı için yakıt tüketiminin artmasında neden olur. Bu küçük tüketim farkı klimanın uzun süre çalışmasıyla katlanarak artar. Özellikle küçük hacimli motorların zorlanarak çalışmasına neden olabilir. Yokuş yukarı çıkışlarda ise motor yükü artarken klima motorunun araç motorunu daha da yormaması için yine klima kapatılmalıdır. Klimanın her çalışmasında yakıt tüketiminin arttığı unutulmamalı.

Benzin alırken:

  Havanın serin olduğu gün ve saatlerde benzin almak daha iyidir. Örneğin sabah erken saatlerde aldığınız benzin, soğuk hava nedeniyle sıkışmıştır. Bu sayede benzini buharsız olarak alırsınız ve aynı para ile daha fazla benzin almış olursunuz.