ÖN TAKIMDA OLUŞAN SORUNLAR VE ÇÖZÜMLERİ;
AMORTİSÖRLER
Amortisör iki temel parçadan oluşan bir darbe sönümleyicidir. Dış kısımdaki helozon yay bazen içte ikinci bir sıra yayda barındırabilir. Darbelerin sönümlenmesi için ilk adımdır. Ancak normalde bir yaya darbe uygularsanız size aksi bir tepki uygulayacaktır ve aracınızı bir salınıma sokacaktır. İşte bu tepkiyi ve salınımı durdurmanın yolu daşpot kullanımıdır. Resimde iç kısımda siyah renkli parça daşpottur. İçerisinde yağ yada basınçlı hava ihtiva eder. Bir piston ile kapatılmıştır. Daşpotu çekmeye çalıştığınızda size doğru gelmemek için direnir. Keza ittiğinizdede içeri gitmemek için direnç oluşturur. Daşpot yay gibi salınımada girmez ve bu özellikleri sayesinde hem şok darbeleri sönümler hemde yayın oluşturacağı çift yönlü salınımı sönümler. Ayrıca yaya kılavuz görevide görür. |
Amortisör patladı dendiğinde esasen daşpotta kaçak olduğunu anlarız. Bu kaçağı anlamak için aracınızın dört köşesinden kuvvetle bastırarak bırakın. Eğer fıs-fıs seklinde bir hava sesi duyarsanız bilinki amortisörünüzün daşpotunda kaçak vardır. Kaçak uzun süre tamir edilmez yada parça değiştirilmezse bu ses kesilecektir. Kesilmenin sebebi kaçağa neden olan açıklığın dahada açılmış ve artık ses dahi vermez hale gelmiş olmasıdır. Bu durumdaki bir aracı anlamak için yine dört köşesinden kuvvetle bastırıp bırakın. Araç daşpotu devre dışı kaldığı için yaydan ötürü salınıma girecek ve bir kaç kez inip kalkacaktır. Sağlam amortisörlü bir araca bu hareketi yaptığınızda fazla sallanmaz. Keza daşpotu tamamen bitmiş bir araçta çukurlara yada tümseklere girdiğinizde tok bir vurma sesi (tuk...şeklinde kısa ve sert bir ses) ve ani bir darbe hissi duyarsınız. Sanki aracın şasesine vurulmuş gibi. Keza bu haldeki bir araç virajlarda aşırı yana yatacaktır.
Patlamış bir amortisör aracınızın rot balans ayarını bozabilir ,sürüş konforunuzu düşürür çukurlarda aracınızın daha uzun salınımlar yapmasını ve darbeyi şiddetli hissetmenizi sağlar. Eğer ön amortisörlerden sadece birisi patlamışsa bu sürüş güvenliğinizide riske atar. Bu halde sert fren yaptığınızda aracınızın sağa yada sola yalpa yapmasına neden olur. Keza patlak amortisörler ile virajları almak daha zordur. Aracın arka kısmının savrulmasına neden olabilir. Patlak amortisörler tamir edilmezse kısa sürede rot başları aks ve tekerlek bilyalarınızıda bozacaktır.
ALT TABLALAR
Tablalar aracınızın ön tekerlerini tutar. Bozuk amartisörler bir müddet sonra tablalarınızıda bozacaktır. Yada bozuk tabla zamanla aks ve amortisörlerinize etki edecektir. Tablada çok fazla boşluk varsa aracınız bir tümsege girerken alt takımda tıkırtılar yapar, araç sağa sola çekebilir ,fren yaptığınızda sağa sola yalpalayabilir. Araç üzerindeyken tablanının sağlamlığından emin olmanın en kolay yolu yavaşça bir tümseğe girmektir. Tablada çok fazla boşluk varsa araba ileri gittiği halde sanki teker bir an geride kalmış gibi tümseğe geç tepki verecektir. Bu tablanın teker tümseğe değdiğinde geriye doğru kaçarak tekeri geri çekmesinden kaynaklanır. Tablanın sağlamlığından emin olmanın en kesin yolu ön tekeri kaldırıp tekeri ileri geri hareket ettirmektir. (tekeri çevirmek değil ,ön tekeri arka tekere doğru sertçe ittirmek şeklinde) Bir kaç milimlik boşluk normaldir ancak boşluğun fazla olması tablanın değişmesini gerektirir.
AKSLAR
Akslar diferansiyelden aldığı hareketi tekerlere ileten parçalardır. Önden çekişli araçlarda diferansiyel dişlisi şanzumanın içinde bulunur.Bir ucu tekerlekle birleşir ,diğer ucu diferansiyele gider. Arabanın tüm yükünü esasen akslar çeker. Akslar aks rulmanı içine yerleştirir. Bu rulmanlar aracın tüm ağırlığını üzerinde taşırlar. Bu bilyelerde bir arıza olursa tekerlere yakın bölgeden bir uğuldama duya bilirsiniz. Aksın tekerle birleştiği yerde ,aks rulmanının hemen önünde aks keçeleri bulunur. Bu keçelere özellikle dikkat edin. Yağ kaçağı yaparsa firenlerinizi yağlayarak fren kabiliyetinizi ciddi oranda azaltabilir. Bilye yada keçe arızanız varsa mutlaka aks milinide konrol ettirin. Şartlar müsaitse aks milinide değiştirin. Çünkü eğer aks milinizde bir eğrilik varsa kısa sürede bilyayıda keçeyide tekrar bozacaktır. Resimde görülen aks körükleride önemli parçalardır. İçerisinda aks yağı bulunur. Eğer körük yırtılırsa aks yağını akıtır ve zamanla akslarda boşluğa neden olur. |