LPG'de subap erimesi, özellikle yeni nesil Euro5 araçlarda en çok karşımıza çıkan sorunlardan birisidir. Peki LPG'de subaplar neden erir?
Çelik alaşımlı subaplar artık yerini daha çevreci ve temiz salınım yapan magnezyum subaplara bırakmaktadır. Euro5 motorların tamamı magnezyum alaşımlı motorlardır. Motorun hareketli parçaları ne kadar hafif olursa daha az enerji ile daha fazla güç üretir.
Magnezyum, motor komponentlerini hafifleterek yakıt sarfiyatını düşürmekte ve karbon salınımını azaltmaktadır. Ancak LPG'li araçlarda magnezyum alaşımlı subaplar 20 bin km. gibi kullanım sürecinde erimeye başlar. Bu süre bazı araçlarda 50 bin km. ye kadar uzayabilmektedir. Araçların markalarına göre subap alaşım oranları değişmektedir.
Madem Subaplar LPG'de Eriyor Neden Magnezyum Üretiliyor?
Otomotiv üreticileri araçları benzinde kullanılmak üzere tasarlamaktadır. Benzin kullanan bir aracın motorunda oluşan sıcaklık magnezyum subaplarda hiçbir sorun oluşturmaz. LPG benzine göre daha yanıcı bir yakıt olduğu için motor daha yüksek ısılara maruz kalır. Eski nesil araçlarda kullanılan çelik alaşımlı subaplar bu ısıya daha uzun süre dayanabilsede, magnezyum subaplar kısa sürede zarar görmektedir. Çelik 1500 °C de erimeye başlar. Magnezyumun erime noktası ise 650 °C dir. LPG kullanmaya başlayan bir aracın motor sıcaklığı artacağından dolayı zamanla subaplar zarar görmeye ve erimeye başlar. Hele ki aracınızı sürekli yüksek devirlerde kullanıyorsanız harareti daha da arttıracağınızdan erime çok daha kısa sürede meydana gelecektir.Alternatif Çözümler Nelerdir?
Euro5 araçlarda LPG'de subap erimesi teknik ve teorik olarak artık kabul edilmiş durumdadır. Çare olarak subap yağlama sistemleri üretilmiş, sorunu kesin olarak çözmemekle birlikte erime sürecini geciktirmektedir. Manuel ve elektronik olarak üretilen bu sistemler belli aralıklarla subaplara yağ göndererek soğutma vazifesi görmektedir.Yüksek devirlerde aracı benzinle kullanmakta erimeyi geciktirecek alternatif olarak görülebilir.
Subap Erimesinin Belirtileri Nelerdir?
Subap erimesinde sorunlar yavaş yavaş ortaya çıkmaktadır.- Aracınız tek marşta çalışmamaya başlar,
- Rölantide titreme ve sarsıntılar,
- Performans kaybı ve aracın çekişten düşmesi