Egzozdan siyah duman çıkmasının sebebi nedir ? Dizel araç neden siyah duman atar?
Aracın egzozundan çıkan dumanın rengi bize motorun arızası ve çalışması hakkında bazı bilgiler verir.
Tüm sürüş koşulları ve motor devirlerinde aracın egzozundan sürekli siyah duman çıkıyorsa, motor zengin karışımla çalışıyor demektir. Yani yanma odasına olması gerekenden daha fazla yakıt giriyor demektir. Bu durumda enjektörleri kontrol etmek gerekir.
Motorun zengin karışımla çalışması, çok faza HC (hidrokarbon – is - kurum) emisyonuna sebep olacaktır, bu durum katalitik konvertörün zarar görmesine-tıkanmasına sebep olabilir. Bazen de motora uygun miktarda yakıt gönderilmesine rağmen, yeterince hava (oksijen) alınamıyor olabilir, bu durumda da zengin karışım (az hava-fazla yakıt) meydana gelir ve egzozdan siyah duman atabilir.
Yakıt sisteminde, yakıt geri dönüş hattında tıkanıklık olması, enjektörlerin arızalı olması, sızdırma-damlama yapması, silindir supap mekanizmasının kurum bağlaması gibi durumlarda motor siyah duman oluşur.
Enjeksiyon sistemine bakım yaptırılması, karbon temizliği (carbon clean) yapılması sorunu çözebilir.
Dizel araçlarda zamanla supaplarda, enjektörde, yanma odasında (piston kafasında), emme ve egzoz kanallarında, egr valfinde, kurum bağlama (karbon-is birikimi) meydana gelmektedir. Karbon temizleme işlemi özel sıvı ve temizlik kitleriyle hem özel hem yetkili servislerde yapılabilmektedir. Temizlik sonrası performans ve yakıt tüketiminde iyileşmeler görülmektedir.
Karbon temizliği hem dizel hem de benzinli araçlarda yapılmaktadır.
Egzozdan Mavi Duman Çıkmasının Sebebi Nedir ? Egzozdan Neden Mavi-gri Duman Çıkar ?
Motor yağ yaktığında, egzozdan gri-mavi renkte duman çıkar.
Motorun yağ yakmasının temel sebepleri;
*Piston yağ segmanlarının aşınmış olması silindir duvarlarındaki yağı sıyırmaması, böylece silindir duvarında kalan yağın, yanma sırasında yakıtla beraber yanması. Piston segmanlarının ve silindir duvarlarının aşınmış olması, motorun üfleme yapmasına sebep olur.
*Silindir kapağında supap sistemindeki arızalardır. Supaplar silindir kapağı içerisinde çalışırlar ve sapları supap keçesinin içerisinde aşağı-yukarı hareket eder. Supap keçeleriniz ezilmesi-yırtılması ve sızdırmazlık özelliğinin kaybolmasıyla, külbütör kapağındaki motor yağı, silindirlerin içerisine sızar ve motor yağ yakar. Supap sapı ve supap kılavuz delikleri (supap gaydı) arasındaki boşluk aşınmadan dolayı artmışsa, bu boşluklardan da motor yağı silindir içerisine sızabilir, motor yağ yakar.
* Silindir kapak contasının yanması sonucu, yağ kanallarındaki yağ, yanma odasına geçebilir ve motor yağ yakar. Silindir kapak contası yanmasının diğer belirtileri; su kanallarındaki (Ceketler) suyun yanma odasına akması ve beyaz duman atması, motorun hararet yapması, motor gücünün çok azalması vb. dır.
*Turbo şarjda, turbo mili yataklarının veya burçlarının bozulmasıyla, turboyu yağlayan motor yağının emme manifoldu veya egzoz hattına sızması sonucu da egzozda gri-mavi duman oluşabilir.
* Karter havalandırma sistemindeki pcv valfinin kapalı konumda sıkışıp kalması da egzozdan mavi-gri duman çıkmasına sebep olabilir.
Egzozdan Beyaz Duman Çıkmasının Sebebi Nedir ? (Egzozdan Beyaz Duman Atması)
Benzinli araçlarda enjektörler sızdırma-damlatma yapıyorsa, egzozdan beyaz duman atar.
Aracın egzozundan beyaz duman çıkıyorsa, motor yanma odasına su giriyor demektir. Silindir kapak contasının yanlış takılmış olması veya contanın yanmış olması veya contanın kısmen bozulmuş olması, su ceketlerinde (silindir kapağı ve motor bloğu su kanallarının birleşim yerlerinde) dolaşan suyun, yanma odasına geçmesine sebep olur. Bunun dışında motor bloğunda veya silindir kapağında oluşabilecek bir çatlak da suyun veya yağın yanma odasına sızmasına sebep olabilir. Bu ciddi ve masraflı bir arıza olacaktır.
Not: Soğuk kış günlerinde sabah ilk çalıştırmalarda egzozdan beyaz duman çıkması normaldir.