Karbüratörün Görevi Nedir ? Karbüratör Ne İşe Yarar ?
Benzin deposunda bulunan yakıtı benzin otomatiği vasıtasıyla çekerek karbüratöre göndermek, hava filtresinden gelen temizlenmiş hava ile uygun oranlarda karıştırarak emme manifoldu üzerinden silindirlere iletmektir.
Depodan gelen benzin ile hava filtresinden gelen havayı motorun ihtiyacına uygun oranlarda karıştırarak motora gönderir. Ayrıca motorun tüm devirlerdeki benzin-hava karışım ihtiyacını karşılar.
Benzinin yanması için hava ile karışması şarttır. En uygun yanma için karışım oranının 15 birim havaya 1 birim benzin olması gerekir. Hava miktarı arttıkça karışım fakirleşir (18/1 gibi). Hava miktarı azaldıkça karışım oranı zenginleşir (9/1 gibi).
Motorun çoğu çalışma durumu için 15/1 karışım oranı uygundur. Fakat bazı özel durumlarda daha zengin karışımlara ihtiyaç duyulur, karbüratörün bütün bu değişen ihtiyaçları karşılayabilmesi istenir.
(Bkz: Karbüratörün Çalışma Prensibi)
Karbüratörlü Sistemin Parçaları Nelerdir?
* Yakıt Deposu, * Yakıt Filtresi, *Hava Filtresi, *Emme Manifoldu, *Benzin Otomatiği (Yakıt pompası), *Karbüratör, *Benzin Göstergesi
Yakıt-Benzin Deposu - Yakıt Deposunun Görevleri Nelerdir ?
Otomobilin ortalama 400-500 km yol yapabileceği benzin miktarını depolar. Üzerinde doldurma borusu, havalandırma borusu, gösterge şamandıra tertibatı ve benzin gidiş ve geri dönüş boruları bulunur.
Benzin Filtresi (karbüratörlü sistemde)
Benzin karbüratöre girmeden önce yabancı maddeleri, tozları süzerek temizler.
Karbüratörlü Motor Hava Filtresi
Havanın içindeki yabancı maddeleri süzerek temizler ve motora girip zarar vermesini önler. Ayrıca motor emiş sesini susturur, karbüratörde olabilecek alev tepmelerini bastırır.
İçerisinde bulunan filtre elemanı belirli kilometrelerde değiştirilir.
Emme Manifoldu
Emme manifoldu üzerine bağlı bulunan karbüratör benzin ile havayı uygun oranlarda karıştırarak emme manifolduna verir buradan da silindirlere iletilir.
Benzin Pompası (Benzin Otomatiği) Nedir Nasıl Çalışır ?
Benzin deposunda bulunan benzini çekip karbüratöre gönderir. Kam mili üzerinde bulunan özel bir kamdan bir kol vasıtasıyla hareket alarak çalışır. Kol yukarı kalktığında diyaframı aşağı indirir ve giriş supabından benzini emer, kol aşağı indiğinde diyaframın altındaki yay diyaframı yukarı kaldırır, benzin çıkış supabından karbüratöre gönderilir.
Karbüratördeki şamandıra kabı doluysa ve benzini almıyorsa yay diyaframı yukarı kaldıramaz ve yay sıkışık vaziyette kalır. Kol çalıştığı halde benzin basmaz.
1. Tas sıkma vidası 2. Pul 3. Benzin tası 4. Tespit vidası 5. Filtre 6. Üst gövde
7. Diyafram 8. Diyafram ara parçası 9. Diyafram geri getirme yayı 10. Alt gövde 11. Pul
12. Pim 13. Kol geri getirme yayı 14. Pompa levye kolu
Benzin Göstergesi
Benzin deposunda bulunan şamandıra tertibatı vasıtasıyla yakıt miktarını ölçerek benzin göstergesi ile sürücüye gösterir. Depoda bulunan şamandıra benzini üzerinde yüzerek benzin seviyesine göre alçalır ya da yükselir. Şamandıra koluna bağlı bulunan bir direncin değerini değiştirerek göstergeden farklı akımlar geçmesini sağlar. Gösterge de buna göre benzin miktarını gösterir.
Karbüratörün Çalışma Prensibi Nedir ?
Karbüratör boğazında bulunan daraltılmış kısma venturi denir. Hava buradan geçerken hızı artar, basıncı düşer. Şamandıra kabına bağlı bir ince borunun ucu venturiye yerleştirilmiştir. Hava hızla geçerken basıncı düştüğünden şamandıra kabındaki benzini çeker ve akan havayla karışmasını sağlar.
Bu şekilde basit karbüratör elde edilmiş olur. Ancak bu karbüratör motorun tüm devirlerdeki ihtiyacını karşılayamaz. Tüm ihtiyaçlar karşılamak için karbüratörlere çeşitli devreler eklenmiştir.
Daha fazla bilgi için: (Bkz: Karbüratörün Çalışma Prensibi)
Daha fazla bilgi için: (Bkz: Karbüratörün Çalışma Prensibi)